Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKröger, Teppo.
dc.contributor.authorHeikkinen, Paula
dc.date.accessioned2015-06-12T13:52:58Z
dc.date.available2015-06-12T13:52:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475990
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46303
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan Kelan luottamusta asiakkaisiin etuuksien ratkaisutyön kautta ja etuuskäsittelijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, missä suhteessa Kelan etuuskäsittelijät luottavat asiakkaisiin ja millaisia reunaehtoja Kela asettaa luottamuksen tai sen puutteen ilmenemiselle suhteessa asiakkaisiin. Ilmiötä jäsennellään ja sen merkitystä perustellaan katutason byrokraatti- ja katutason byrokratiateorioiden avulla. Tutkimusta taustoitetaan kartoittamalla, mitä luottamuksesta on aikaisemmin yhteiskuntatieteiden piirissä kirjoitettu. Kiinnostuksen kohteena on varsinkin luottamuksen merkitys hyvinvointivaltiossa. Instituution luottamus kansalaisiin tai asiakkaisiin ja katutason byrokraattien luottamus kansalaisiin tai asiakkaisiin on tutkimusasetelmana valtavirrasta poikkeava. Tutkimuksen aineiston muodostaa 11 teemahaastattelua. Haastateltavat ovat Kelan etuuskäsittelijöitä. Aineistoa on analysoitu sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Tutkimustulokset esitän erillisessä luvussa, joka jakautuu käsiteltyjen teemojen mukaisiin alalukuihin. Johtopäätökset- ja pohdintaluku on omistettu tutkimuksen tulosten ja tutkimusaiheen pohdintaan aikaisemman kirjallisuuden valossa. Keskeisinä havaintoina etuuskäsittelijän luottamuksesta asiakkaaseen esitän, että luottamus muistuttaa yleistynyttä luottamusta, etuuskäsittelijöiden luottamus kohdistuu ensisijaisesti asiakkaiden moraaliin ja luottamusvajetta esiintyy suhteessa asiakkaiden taitoihin ja kykyihin. Kela puolestaan rajoittaa etuuskäsittelijöiden luottamuksen tai sen puutteen ilmenemistä suhteessa asiakkaaseen etuuskäsittelijöiden harkintavallan määrää säätelemällä sekä menettelytapaohjeiden ja etuusohjeiden kautta. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että Kelan ja etuuskäsittelijöiden luottamuksella asiakkaaseen saattaa olla merkitystä kansalaisten kokemuksille suomalaisesta hyvinvointivaltiosta sekä kansalaisten väliselle luottamukselle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherSuomi
dc.titleKelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506122311
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2015-06-12T13:52:59Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysohyvinvointivaltio
dc.subject.ysoinstituutiot
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysokansalaiset
dc.subject.ysoetuudet
dc.subject.ysobyrokratia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot