Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorReponen, Johanna
dc.date.accessioned2015-05-26T19:04:02Z
dc.date.available2015-05-26T19:04:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46077
dc.description.abstractMedia on usein laajan tutkimuksen kohteena ja erityisesti kieltä tutkittaessa huomiota ovat saaneet esimerkiksi erilaiset artikkelit ja televisiosarjat. Yksi vähemmälle huomiolle jäänyt tutkimuksen kohde on kampanjat. Kampanjoissa, kuten aina tilanteissa, joissa kieltä käytetään, luodaan representaatioita kampanjoinnista ja kampanjasta itsestään. Tämän vuoksi niillä on valtaa käyttää kieltä maailmamme ja omien mielipiteidemme muokkaamiseen. Omassa tutkielmassani keskityn juuri kielen analysoimiseen kriittistä diskurssinanalyysiä käyttäen löytääkseni kampanjan luomat representaatiot. Aineistonani käytin YK:n naisten osaston UN Womenin kampanjan HeForShe kotisivua sekä Emma Watsonin pitämää puhetta sen julkaisemistilaisuudessa. Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, millaisia representaatioita luodaan feminismistä ja miehistä. Analysoin myös kotisivulla käytettyä vaaleanpunaista väriä, ja sen luomia merkityksiä. Analyysini osoitti, että kampanja pyrki representoimaan feminismiä tarpeellisena, hyvänä ja yhtenäisenä liikkeenä. Etenkin viimeksi mainittu representaatio oli hyvin vahva, sillä kampanjan tavoitteena oli saada miehet liittymään liikkeeseen ja taistelemaan naisten rinnalla sukupuolten välisen tasa-arvoisuuden puolesta. Tätä representaatiota tuki myös analyysini vaaleanpunaisen värin käytöstä. Miehistä puolestaan luotiin puheessa representaatio sukupuolistereotypian uhreina. Kampanjan kotisivuilla ja nimessä oli kuitenkin havaittavissa representaatioita, jotka loivat ristiriitaa. Miehet esitettiinkin uhrien sijaan suojelijoina. Näin ollen miehet ja naiset eivät olleetkaan enää samanarvoinen, yhtenäinen rintama tasa-arvon puolesta. Tutkielmani osoittaa, että kampanjoiden luomat representaatiot voivat olla ristiriidassa keskenään, mikä voi vaikuttaa myös kampanjan menestykseen. Kampanjoilla on paljon valtaa luoda representaatioita, joita ei välttämättä kyseenalaisteta, etenkin jos kyseessä on iso organisaatio. Tämän vuoksi aiheen tutkimus tulevaisuudessa on mielestäni tärkeää.fi
dc.format.extent20
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleRepresentations of feminism and men : analysis of the campaign HeForShe's launching speech and homepage
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505262050
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-05-26T19:04:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot