Show simple item record

dc.contributor.authorKolari, Eve
dc.date.accessioned2015-05-04T08:33:51Z
dc.date.available2015-05-04T08:33:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45761
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitän diskurssianalyysin avulla, miten maahanmuuttajia representoidaan eli millaista kuvaa heistä luodaan vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaaran PISA 12 -tuloksia käsittelevässä blogitekstissä ja sen kommenteissa. Maahanmuuttajat ovat Suomessa verrattain uusi ja koko ajan kasvava väestöryhmä, joten on varsin mielenkiintoista selvittää, miten tätä uutta väestöryhmää representoidaan. Joulukuussa 2013 julkaistuista PISA 12 -tuloksista käytiin mediassa laajaa keskustelua Suomen heikentyneiden testitulosten takia. Media ei kuitenkaan juuri käsitellyt aihetta näkökulmasta, jonka Osmo Soininvaara nostaa blogissaan esille: Vaikuttiko näytteen valinta Suomen heikentyneisiin PISA-tuloksiin? PISA 2012 -tutkimukseen valittiin ensimmäistä kertaa mukaan kaikki Suomen koulut, joissa oli tutkimuksen teon aikaan vähintään viisi maahanmuuttajataustaista oppilasta. Tutkimuksen otos erosi siis aiemmista tutkimuksista. Tutkimuskysymykseni on: Millaista representaatiota maahanmuuttajista rakennetaan Osmo Soininvaaran blogitekstissä ja sen kommenteissa? Etsin vastauksia tutkimuskysymykseeni seuraavien alakysymysten avulla: Mitä sanavalintoja blogitekstissä ja kommenteissa käytetään? Millaisia arvottavia ilmauksia blogitekstistä ja kommenteista löytyy? Diskurssianalyysin avulla muodostin Soininvaaran blogitekstistä ja sen kommenteista neljä erilaista maahanmuuttajadiskurssia. Nämä diskurssit ovat: maahanmuuttajat pedagogisena haasteena ja uhkana, maahanmuuttajat köyhinä lähiöasukkeina, maahanmuuttajat kyvykkäinä oppijoina ja puolustava suhtautuminen maahanmuuttajiin. Aineiston vallitsevimmassa diskurssissa maahanmuuttajat nähdään pedagogisena haasteena ja uhkana. Tähän diskurssiin kuuluvia kommentteja on aineistossa eniten. Vallitsevan diskurssin kanssa vuoropuhelussa on useimmiten maahanmuuttajia puolustava diskurssi. Kommenttiketju rakentuu monessa kohtaa aineistoa näiden kahden diskurssin vuoropuhelulle. Kaksi muuta muodostettua diskurssia pääsevät aineistossa ääneen vaihtelevasti. Maahanmuuttajista rakennetaan aineistossa siis sekä positiivista että negatiivista representaatiota. Toisaalta maahanmuuttajat nähdään vajavaisen kielitaitonsa takia haasteena ja uhkana kantaväestön oppimiselle ja koulujen yleiselle tasolle, toisaalta taas kantaväestön kanssa samanarvoisina ja yhtäläiset oppimisvalmiudet omaavina koululaisina. Heidät kuvataan myös köyhiksi ja heikosti koulussa pärjääviksi lähiöasukeiksi, mutta samalla myös kyvykkäiksi oppijoiksi.
dc.format.extent24
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleMaahanmuuttajien representointi Osmo Soininvaaran PISA 12 -tuloksia käsittelevässä blogitekstissä ja sen kommenteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505041710
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.date.updated2015-05-04T08:33:52Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record