Show simple item record

dc.contributor.authorPuukka, Eeva
dc.date.accessioned2015-04-20T06:10:14Z
dc.date.available2015-04-20T06:10:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472426
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45672
dc.description.abstractJulkisessa keskustelussa on ollut esillä huoli opettajien jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Erityisinä huolenaiheina ovat olleet aloittelevat ja nuoret opettajat, jotka tuntuvat vaihtavan alaa nopeasti valmistumisen jälkeen. Tutkimuskirjallisuudessa siirtymävaihetta opiskelijasta opettajaksi on kuvattu mm. alkushokiksi sekä selviytymisvaiheeksi, joka määrittää, pysyykö noviisiopettaja valitsemallaan uralla, vai päättääkö hän luopua ammatistaan kasvaneen työtaakan seurauksena. Tämä tutkimus käsittelee suomalaisten vastavalmistuneiden englanninopettajien työtyytyväisyyttä kvalitatiivisesta näkökulmasta. Lisäksi tutkimus selvittää, kuinka hyvin nykyinen opettajankoulutus valmistaa opettajaopiskelijoita työelämään. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Osallistujina oli kuusi englanninopettajaa, joilla kaikilla oli opetuskokemusta alle viisi vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittain sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat olivat pääosin tyytyväisiä työhönsä. Eniten työtyytyväisyyttä tuottivat oppilaiden onnistumiset ja oppimiskokemukset, kollegat sekä hyväksytyksi tulemisen tunne työyhteisössä. Tyytymättömyyttä opettajille aiheuttivat työrauhan puute, suuri työmäärä, oppilaiden piittaamattomuus sekä oma epävarmuus tai riittämättömyyden tunne. Opettajankoulutuksen parasta antia olivat käytännön harjoittelut sekä opetuksen laaja substanssi. Noviisiopettajien mukaan koulutus ei kuitenkaan anna tarpeeksi realistista kuvaa koulutodellisuudesta, sillä opetustilanteet koettiin epäaitoina, sekä liian yksittäisinä ja hajanaisina. Opettajaopintojen sisällöllisinä heikkouksina nähtiin puutteellinen perehdytys kodin ja koulun yhteistyöhön sekä erityisoppilaiden kanssa työskentelyyn. Tutkimus antoi aihetta tutkia noviisiopettajien työtyytyväisyyttä laajemmin tulevaisuudessa. Erityisesti perehdytyksen merkitys aloittelevien opettajien työtyytyväisyyteen olisi tärkeä lisätutkimuskohde.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (81 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleSink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
dc.title.alternativeStudy of novice English teachers in working life and their job satisfaction
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504201623
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2015-04-20T06:10:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysotyötyytyväisyys
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysovastavalmistuneet
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record