Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorLahtinen, Leena
dc.date.accessioned2015-04-08T13:44:32Z
dc.date.available2015-04-08T13:44:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45606
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmassa tarkastellaan alakouluikäisten 1) matematiikan, lukemisen, tehtävissä ponnistelemisen, keskittymisen sekä oppimiseen liittyvien tunteiden itsearvioinnin pysyvyyttä testi-uusintatesti -reliabiliteetin avulla ja 2) matematiikan ja lukemisen taitojen itsearvioinnin tarkkuutta. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin Minä- pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hanketta, johon osallistui 1344 oppilasta Keski-Suomesta ja Mikkelistä vuosina 2013–2015. Tutkimuksessa oppilasryhmät vastasivat kyselylomakkeisiin koulutettujen testaajien johdolla kahtena eri ajankohtana. Tutkimustulokset osoittivat testi-uusintatesti -reliabiliteetin olevan korkea matematiikan, lukemisen, tehtävissä ponnistelemisen, keskittymisen ja oppimiseen liittyvien tunteiden itsearvioinneissa. Matematiikan ja lukemisen taitojen sekä oppimiseen liittyvien tunteiden osalla tyttöjen itsearviot olivat pysyvämpiä kuin pojilla. Lisäksi vanhemmat oppilaat kykenivät arvioimaan minäpystyvyyttään ja taitojaan nuorempia oppilaita pysyvämmin kahdella eri mittauskerralla, vaikkakin tuloksissa oli poikkeavuutta siinä, missä iässä tilastolliset erot syntyivät. Toisaalta matematiikan ja lukemisen itsearvioinnin tarkkuudessa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa tyttöjen ja poikien eikä eri luokkatasojen välillä. Tutkimustulosten perusteella itsearvioitavalla asialla on vaikutusta itsearvioinnin pysyvyyteen. Lisäksi itsearvioinnin tarkkuuden tulokset osoittavat sen, ettei 2.–5.-luokkalaisen sukupuolella eikä luokkatasolla ole merkitystä itsearvioinnin ja suoriutumisen väliseen yhteyteen. Tämän vuoksi itsearviointia on perusteltua käyttää jo alakoulussa.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (37 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.titleAlakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504081555
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-04-08T13:44:33Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysovaliditeetti
dc.subject.ysoreliabiliteetti
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot