Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMykkänen, Johanna
dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorLeppänen, Tytti
dc.date.accessioned2015-03-02T15:49:06Z
dc.date.available2015-03-02T15:49:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1467551
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45425
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksessa laatuasiat ovat nousseet puheenaiheeksi ja erilaisia laadunarvioinnin menetelmiä ja mittareita on kehitelty vuosia. Yksi maailmalla paljon käytetty oppimisympäristön laadunarvioinnin mittari on ECERS (The Early childhood environment rating scale). Mittarin avulla pyritään kuvaamaan pedagogisen prosessin laatua ja luomaan yleiskuvaa lapsen kokemuksista varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää esiopetuksen oppimisympäristön laatua Hämeenkyrössä käyttäen laadunarvioinnissa ECERS-R -mittaria. Tutkimuksessa laadun arvioinnilla tehdään näkyväksi esiopetuksen oppimisympäristöjen laadun vahvuudet ja kehittämishaasteet. Tutkimuksessa keskeistä oli systemaattinen havainnointi. Aineisto kerättiin täyttämällä valmista strukturoitua arviointilomaketta, jossa oppimisympä- ristöjen laadulle oli määritelty kriteerit 1-7. Tutkimusaineisto käsittää kahdeksan esiopetusryhmän havainnoinnit. Tulososiossa esittelen oppimisympäristö- jen laadun vahvuudet ja kehittämiskohteet taulukoiden avulla numeerisesti sekä sanallisesti selittäen. ECERS-R -mittarilla tehdyllä laadunarvioinnilla Hämeenkyrön esiopetuksen oppimisympäristöjen laadun vahvuus oli henkilökohtaiset hoitorutiinit - osio, jossa havainnoitiin saapumis- ja lähtötilanteita, ruokailuja, wc-tilanteita, hygieniaa sekä turvallisuutta. Vahvuutena oli myös vuorovaikutus -osio, joka sai laatupisteillä arvioituna kiitettävän keskiarvon. Kehittämiskohteeksi muodostui toiminta ja sisällöt - osio, joka saavutti vähimmäisvaatimukset täyttävän tason. Tämän pohjalta loin esiopettajille itsearviointilomakkeen, johon on tiivistetysti koottu sisältöalueiden osalta keskeiset kehittämiskohteet ja ECERS-R -mittarin hyvän tason kriteerit. Lomakkeen täyttö tapahtuu vastaamalla väittämiin rasti ruutuun periaatteella. Johtopäätöksenä voidaan todeta Hämeenkyrön esiopetuksen laadun olevan hyvää ja merkitsevää on esiopettajien pedagoginen tietoisuus ja lapsilähtöisyys. Laadunarvioinnin menetelmänä ECERS-R -mittari on laaja ja kattava, mutta siihen tulee suhtautua kriittisesti. Joissain kohdissa arviointikriteerien kulttuurisidonnaisuus tuli voimakkaasti esille ja tutkijan objektiivisuus kärsi. Mittari soveltuu kuitenkin laadunhallinnan menetelmäksi ja sen avulla saadaan näkyväksi oppimisympäristön laadun vahvuudet ja kehittämistarpeet.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleEsiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201503021392
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2015-03-02T15:49:06Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysolaadunarviointi
dc.subject.ysolaatu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot