Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalokangas, Raimo.
dc.contributor.authorVirtanen, Johanna
dc.date.accessioned2015-02-19T12:40:46Z
dc.date.available2015-02-19T12:40:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1466596
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45376
dc.description.abstractTutkielma käsittelee Google-uutisointia ja sen muutosta suomalaisissa Sanomalehdissä kun Googlesta tuli sanomalehdille kilpaileva yritys. Tavoitteena on tutkia, miten kilpailuasetelma näkyy journalistisissa lopputuotteissa. Hypoteesina oli, että Googlesta kertova uutisointi muuttui yritysviestinnällisestä näkökulmasta negatiivisempaan suuntaan kun Googlesta tuli sanomalehtien kilpailija . Tutkimusaineisto koostuu neljän suomalaisen Sanomalehden julkaisemista Google-uutisista kahdelta verrattavalta ajanjaksolta. Mukana on sekä Googlesta kertovia uutisia että uutisia joissa Google vain mainitaan eri yhteyksissä. Mukana olevat lehdet ovat: helsingin Sanomat, Taloussanomat, Markkinointi & Mainonta -lehti sekä Kauppalehti. Verrattavat ajanjaksot ovat vuoden 2006 syksy ja vuoden 2009 kevät. Aineistoa lähestytään sekä laadullisesti että määrällisesti. Sisällönerittelyn avulla pyritään nostamaan esiin muutoksia toistuvissa indikaattoreissa, kuten positiivisten tai negatiivisten uutisten määrissä verrattavilla ajanjaksoilla. Diskurssianalyysia soveltamalla tarkastellaan lähemmin minkälaisia puhetapoja Googlesta kerrottaessa käytetään, ja minkälaista kuvaa ne luovat Googlesta. Googlea käsittelevä uutisointi muuttui tutkimusjaksolla selkeästi suuntaan yritysviestinnällisestä näkökulmasta katsottuna. Uutisaiheiksi valikoitui negatiivisempia aiheita ja positiivisistakin aiheista oli haettu negatiivisia näkökulmia. Klikkijournalistinen trendi on osaltaan vaikuttanut negatiivisuuden lisääntymiseen, samoin internetin mukanaan tuoma viihteellistyminen ja julkaisutahdin kiihtyminen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (97 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherklikkijournalismi
dc.titleSanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
dc.title.alternativeKuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201502191348
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2015-02-19T12:40:47Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysokilpailu
dc.subject.ysoGoogle
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysoyritysviestintä


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot