Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKujala, Tuomo
dc.contributor.advisorTurja, Leena
dc.contributor.authorKaibijainen, Maija
dc.contributor.authorLiimatainen, Salla
dc.date.accessioned2015-02-03T08:04:11Z
dc.date.available2015-02-03T08:04:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473373
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45230
dc.description.abstractTeknologian käyttö on levinnyt yhä laajemmin yhteiskunnassamme. Digitaali- sia laitteita käytetään niin vapaa-ajalla, harrastuksissa kuin koulussakin. Kou- lussa digitaalisia laitteita hyödynnetään yhä enemmän opetuksessa ja yhä nuo- remmille lapsille. Lisäksi digitaalisia laitteita käytetään hyväksi keskittymishäi- riöisten lasten opetuksessa. On myös huomattavaa, kuinka niiden mukaansa tempaavuus saa unohtamaan ympäröivän maailman. Tässä työssä tutkimme onko oppimisalustan digitaalisuus sellainen asia, jolla on vaikutusta lapsen keskittymiseen. Tutkimuksessa esikouluikäiset lapset tekivät saman keskittymistehtävän sekä tabletilla että paperilla. Koetilanne nau- hoitettiin videolle, josta observoimme lasten keskittymistä tehtävään. Observoi- dusta datasta sekä tehtävän tuloksesta laadimme keskittymismittarin, jonka ar- voille suoritimme tilastollisen analyysin. Tarkastelimme myös tekijöitä, joilla saattaisi olla vaikutuksia lasten tehtävässä keskittymiseen. Tällaisia tekijöitä oli- vat lapsen sukupuoli ja tablettikäyttökokemus sekä mieltymys alustaa kohtaan. Tulokset osoittivat, että tehtävän alustalla ei ole vaikutusta keskittymi- seen. Se, että tablettipelit ovat niin mukaansa tempaavia voi olla selitettävissä niiden tuomilla lisillä, kuten väri- ja äänitehosteilla tai välittömällä palautteella. Pelkkä digitaalisuus sitä ei kuitenkaan selitä. Tablettikäyttökokemuksella ja mieltymyksellä alustaa kohtaan ei myöskään ollut vaikutusta keskittymiseen. Sen sijaan tehtävien sisällöllä oli vaikutusta, etenkin sukupuolien välillä. Pojat keskittyivät paremmin numerotehtäviin, ja tytöt kirjaintehtäviin. Digitaalilaitteet tuovat uusia mahdollisuuksia opetukseen ja toimivat ope- tuksessa hyvänä lisänä. Ne eivät kuitenkaan ole lapsen kognition kannalta yli- voimaisia perinteisiin opetusmenetelmiin verrattuna. Näin ollen opetuksessa on hyvä yhdistää molempia tapoja. Myös lapsen oman mielikuvituksen ja luovuu- den kehittymisen kannalta olisi hyvä, ettemme olisi täysin ohjelmistokehittäjien mielikuvituksen armoilla.fi
dc.description.abstractDigitality is present in our everyday lives, including free time, hobbies and school. At school and daycare digital equipment is often used as a teaching met- hod, especially when teaching children that suffer from learning disabilities. It is fascinating how computer can capture one’s mind so powerfully. The main focus in our research is to investigate a possible difference in children’s concentration when they do tasks on digital tablet or on a paper. In this research, pre-school-aged children made same concentration tasks both on a tablet and on a paper. The test setting was recorded on video for later analy- sis. Gathered data was used to construct a concentration indicator. The indica- tor gave ranks that we used in our later statistical analysis. We also investigated other factors that might have had effects on children’s concentration, like the gender of the child or his or her earlier experience in using tablet computers as well as child’s affection towards the platform on which he or she did the tasks. Results showed that there aren’t any significant difference between con- centration on either of the platforms on which children did the given tasks. It is possible that the thing that makes tablet games so compelling is the extra effects that are included in games, like sound and colour effects or instant feedback, and not the digitality per se. Neither affection nor past experience on tablet had any effect on the level of concentration. However the results gave evidence that there are some dependences on concentration and content of the task between genders. Boys concentrated more on numerical tasks, while girls had greater concentration on letter tasks. Digital equipment bring new possibilities in the field of education, and they can be used as handy add-ons in teaching methods. However, from the perspective of cognitive development, they are not overwhelmingly better than traditional methods. Thus it is good practise to combine both methods in educa- tion. It is also important to develop child’s own imagination and creativity, wit- hout depending on those of software developers.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (57 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherdigitaalisuus
dc.subject.otherdigitaaliset laitteet
dc.subject.otherkeskittyminen
dc.subject.otheresikoulu
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otheroppimisympäristö
dc.subject.otherdigitality
dc.subject.otherdigital equipment
dc.subject.otherconcentration
dc.subject.otherpre-school
dc.subject.otherlearning
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otherlearning environment
dc.titleDigitaalisuuden vaikutus keskittymiseen esikouluikäisillä lapsilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201502031243
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2015-02-03T08:04:12Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysotaulutietokoneet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysokeskittyminen
dc.subject.ysoesikoulu
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot