Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorMarttila, Maija
dc.date.accessioned2015-01-28T06:43:02Z
dc.date.available2015-01-28T06:43:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1465494
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45168
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli toisen ja kolmannen luokan oppilaiden tuottavan kirjoi-tustaidon tutkiminen kirjoitelmien koherenssin kautta. Tässä tutkimuksessa koherenssil-la tarkoitettiin kirjoitelman sisällöllistä laatua, jota mitattiin tekstin ymmärrettävyyden, loogisuuden ja koheesion avulla. Tutkimuksen aineisto koostui kuvasarjan pohjalta kirjoitetuista kirjoitelmista, joiden koherenssi arvioitiin asteikolla 1–5. Lisäksi tutkittiin sukupuolen, kirjoitelmien pituuden sekä luku- ja kirjoitustaidon yhteyttä kirjoitelmien koherenssiin. Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat yh-teistyössä koulutien alussa). Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen paikkakunnan 2. ja 3. luokilta vuosien 2009 ja 2010 keväällä. Tutkimusaineisto koostui 1130 toisen luokan oppilaan kirjoitelmasta sekä 1193 kolmannen luokan oppilaan kirjoitelmasta. Molemmilla luokilla tyttöjen kirjoitelmat olivat koherentimpia kuin poikien kirjoitel-mat. Toisen luokan koherenssiarvon todettiin olevan yhteydessä kolmannen luokan ko-herenssiarvoon. Sukupuolten välillä ei havaittu eroa kirjoitelmien koherenssin pysyvyy-dessä. Luku- ja oikeinkirjoitustaidon sekä kirjoitelman pituuden todettiin olevan yhteydessä kirjoitelmien koherenssiin. Tulokset vastaavat aiempien tutkimusten tuloksia sukupuolten välisistä eroista kirjoittamisessa. Jatkossa olisikin tärkeää selvittää, mistä poikien heikompi suoriutuminen tuottavassa kirjoittamisessa johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (47 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertuottava kirjoittaminen
dc.subject.otherkoherenssi
dc.subject.otherkirjoitustaidon kehitys
dc.subject.othersukupuoli
dc.subject.otheralakoulu
dc.titleKoherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501281193
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-01-28T06:43:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysokoherenssi
dc.subject.ysosukupuoli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot