A study of international work camp volunteers' attitudes and experiences of English as a lingua franca
Yhä useammalla nuorella aikuisella on omakohtaisia kokemuksia englannin kielen käytöstä monikulttuurisessa ympäristössä, esimerkiksi vaihto-opiskelun tai vapaaehtoistyön kautta. Kyseisissä tilanteissa puhuttu englanti poikkeaa monin tavoin oppitunneilla opituista ja natiivien käyttämästä englannista. Tutkielman aiheena on selvittää, kuinka Suomessa vuonna 2012 järjestetyille vapaaehtoistyöleireille osallistuneet nuoret kokivat englannin kielen käytön leireillä ja millaisia asenteita heillä
on englannin kieltä kohtaan. Tavoitteena on selvittää, kuinka he asennoituvat omaan ja toistensa kielenkäyttöön, aksenttiin, natiivien kanssa viestintään, mukauttamiseen ja koodinvaihtoon ja millaisia keinoja he käyttivät parantaakseen viestintää ja estääkseen ongelmia viestinnässä.
Selvittääkseni leiriläisten kokemuksia tein Internetpohjaisen kyselylomakkeen, johon vastasi 48 ympäri maailmaa kotoisin olevaa nuorta aikuista. Kyselyn vastauksia peilattiin aiempiin kieliasenne- ja englanti lingua francana tutkimuksiin. Tuloksien perusteella leiriläisten kokemukset viestinnästä ovat hyvin positiivisia. Leireillä käytettiin pääasiassa englannin kieltä, mutta myös jonkin verran leiriläisten osaamia muita kieliä. Viestinnässä oli ongelmia vähän, sillä leiriläiset mukauttivat puhettaan ja kielenkäyttöään toistensa mukaan. Leiriläisten asenteet omaa
englanninkieltään ja esimerkiksi aksenttia kohtaan olivat tiukemmat kuin toisten englannin kieltä kohtaan. Vaikka he vertasivat leirillä puhuttua englantia toistuvasti natiivien englantiin, vastauksissa oli havaittavissa, että leiriläiset kokivat leirin viestinnän iloisena ja innostavana ja he viestivät siellä sujuvasti englanniksi, virheistä välittämättä.
Kyselyn tulokset antavat samansuuntaisia viitteitä kuten aiemmat alan tutkimukset: englannin kieli lingua francana poikkeaa monin tavoin natiivien kielestä ja siinä tarvitaan erityisesti mukautumista toisten mukaan. Lisäksi esimerkiksi oikeakielisyys
kieliopin ja ääntämyksen suhteen on toisarvoista. Aihe tarjoaa mielenkiintoisia jatkotutkimusmahdollisuuksia vastaavissa konteksteissa esimerkiksi kenttätutkimuksen avulla siitä, kuinka puhujat mukauttavat englannin kieltään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school
Huhtala, Tanja (2012)Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ... -
The effects of short-term sojourn experiences on adolescents : five narratives of adolescent Finnish students in a comenius project: EU & I
Lackström, Auli K. (2012)Tutkimuksessani tarkastelen lyhytaikaisen ulkomailla oleskelun vaikutuksia viiteen suomalaiseen alakouluikäiseen oppilaaseen. Oppilaiden kokemukset karttuivat Comenius projektissa EU ja minä. Kaikki viisi haastateltua lasta ...