Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKorhonen, Katja
dc.date.accessioned2014-06-25T13:50:39Z
dc.date.available2014-06-25T13:50:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1438083
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43843
dc.description.abstractKorhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö yläkoulun matematiikan opetuksessa käsitteiden hierarkioita ja jos esiintyy, niin millaisia ne ovat. Tutkimuksessa kuvailtiin, kuinka käsitteiden hierarkiat rakentuvat opetuksessa ja miten opettajakokemus vaikutti hierarkian ilmenemiseen. Tutkimus toteutettiin osana MUSTprojektia, joka tutkii luokkahuonevuorovaikutusta matematiikan tunneilla ja käsitteiden opettamista sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui kuusi matematiikan yläkoulun aineenopettajaa. Aineisto muodostui 30 oppitunnin litteraatista sekä kyselylomakkeilla kerätyistä opettajien taustatiedoista. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja fenomenografia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yläkoulun matematiikan opetuksessa muodostuu selkeitä käsitteiden hierarkioita. Käsitteet eivät rakentuneet hierarkkisesti jokaisella oppitunnilla, vaan niiden rakentuminen oli oppitunti- ja opettajakohtaista. Matemaattiset käsitteiden hierarkiat voivat rakentua perus-, ala- ja yläkäsitteiden tasoille. Eniten opetuksessa ilmeni peruskäsitteitä, joiden runsas määrä ennakoi usealle käsitteen tasolle rakentuvaa hierarkiaa. Mitä moniulotteisemmasta käsitetasosta oli kyse, sitä vähemmän siinä esiintyi käsitteitä. Aineiston perusteella voidaan todeta, että matematiikan opetus voi usein typistyä peruskäsitteiden tasolle. Opetusta tulisi rakentaa tietoisesti kaksiportaisesti alakäsitteidenkin tasolle tai vaihtoehtoisesti kolmiportaisesti, jolloin opetuksessa esiintyy myös yläkäsitteitä. Tämä auttaa ilmiön syvällisemmässä ymmärtämisessä, joka on myös matematiikan opetuksen keskeinen tavoite.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermatemaattisten käsitteiden hierarkia
dc.subject.othersosiokonstruktivismi
dc.subject.othermatematiikan opetus yläkoulussa
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.subject.otherfenomenografia
dc.titleKäsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406252154
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2014-06-25T13:50:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokäsitteet
dc.subject.ysososiaalinen konstruktivismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot