Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKolehmainen, Tiina
dc.date.accessioned2014-06-09T06:04:02Z
dc.date.available2014-06-09T06:04:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436803
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43654
dc.description.abstractTutkielmassa luodaan kokonaiskatsaus taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän sekä erityisesti musiikin perusteiden oppiaineen keskeisiin uudistuksiin 2000-luvun alkupuolella. Ensisijainen tarkoitus on ollut luoda kokonaiskuva musiikin perusteiden ja musiikin laajan oppimäärän asemasta, sääntelystä, käytänteistä sekä sen kehittämistä koskevista näkemyksistä ja argumenteista. Tutkielman lähdeaineistona on käytetty kahta Mutes ry:n järjestämää musiikin perusteiden opetusta käsittelevää verkkoseminaaria, opetusta ohjaavia asiakirjoja ja ohjeistuksia sekä taiteen perusopetuksen ja musiikkioppilaitosjärjestelmän toimivuudesta julkaistuja arviointiraportteja. Laadullisen tutkimuksen aineistona on käytetty myös musiikkikasvatusta ja kasvatustieteitä käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia, musiikinopetukseen liittyviä verkkosivuja ja sekä aihetta käsitteleviä lehtiartikkeleita. Musiikkioppilaitosjärjestelmää ja musiikin perusteiden opetusta ohjaavat säädökset ovat väljentyneet 2000-luvun alkupuolella. Opetuksen keskeiseksi päämääräksi on nostettu tutkintojen suorittamisen sijaan hyvän musiikkisuhteen kehittyminen. Musiikin perusteiden opetukseen on liitetty käytännön musisointitaitoja kehittäviä osa-alueita, kuten improvisointia, sävellystä ja sovitusta. Oppiaineen toivotaan uudistusten myötä tukevan aiempaa paremmin opiskelijoiden kokonaisvaltaista muusikkoutta. Samalla myös opettajien monimuotoisen osaamisen tarve korostuu. Tutkielma-aineistosta kävi ilmi, että tavoitteiden ja vaatimusten väljenemisen myötä perinteinen valtakunnallisesti yhdenmukainen musiikkikoulutusjärjestelmä on muuttumassa aiempaa hajanaisemmaksi. Samalla oppilaitosten oma päätäntävalta on kasvanut ja oppilaitosten opetustarjonta monipuolistunut. Profiloitumista on tapahtunut laajaa oppimäärää tarjoavien musiikkioppilaitosten lisäksi myös musiikin ammattiopetuksen kentällä. Rytmimusiikki on nousemassa entistä suurempaan rooliin musiikkioppilaitoksissa, ja klassista opetustraditiota leimannut ammattitasoon tähtäävä tavoitteiden asettelu on muuttumassa harrastajaystävällisempään suuntaan. Vaatimusten väljentyminen ja rytmimusiikin suosion kasvu ovat myös herättäneet huolen klassisen musiikin aseman heikkenemisestä tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikin perusteet
dc.titleMusiikin perusteiden ja musiikkioppilaitosten kehityssuuntia 2000-luvun ensineljänneksellä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406091963
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.date.updated2014-06-09T06:04:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysotaiteen perusopetus
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysooppisisällöt
dc.subject.ysoammattikoulutus
dc.subject.ysoprofessionalismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot