Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorArikka, Milla
dc.date.accessioned2014-02-28T06:59:18Z
dc.date.available2014-02-28T06:59:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1309646
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43025
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskoulun kuntouttavia tukitoimia lapselle, jolla on kielellinen erityisvaikeus sekä pedagogisen kuntoutuksen toteutumista koulussa. Tutkimukseen haluttiin opettajien ja vanhempien käsityksiä koulun osuudesta lapsen kokonaiskuntoutuksesta, koska he ovat asiantuntijoita kouluikäisen lapsen kuntoutuksessa. Tutkimusta varten haastateltiin kahden erityiskoulun opettajia ja vanhempia (n=7) koulun kuntouttavista tukitoimista ja lasten kuntoutukselle asetetuista tavoitteista. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja analysoitiin fenomenografisesti. Vanhempien ja opettajien käsitykset kuntoutuksesta ja koulun tukitoimista muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Opettajien ja vanhempien käsityksen mukaan koulu on suuressa osassa lasten kokonaiskuntoutuksessa. Kuntoutus on läpileikkaavana teemana koulun arjessa ja kuntoutusta tapahtuu huomaamatta. Kuntoutus on eri tahojen joustavaa yhteistyötä, jossa koulu toimii yhdistävänä tekijänä. Kuntoutuksen päätavoitteiksi asetettiin itsenäistyminen ja elämään kuntoutuminen. Kuntoutuksen tavoitteita suunnitellaan yhdessä, ja samojen päämäärien eteen työskennellään kotona ja koulussa. Lasten arkiympäristössä tapahtuvaa kuntoutusta kutsutaan pedagogiseksi kuntoutukseksi.Tutkimuksessa huomattiin lasten arkiympäristön eli koulun olevan merkityksellinen kuntoutumisen kannalta. Vanhemmat uskoivat, etteivät lapset pärjäisi tavallisessa kouluympäristössä eikä heidän kehityksensä olisi yhtä hyvää kuin erityiskoulussa. Opettajien käsitys lasten kehittymisestä ja koulun kuntouttavasta roolista oli yhtenevä vanhempien käsitysten kanssa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (70 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othererityis
dc.titleKielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402281298
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2014-02-28T06:59:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokielelliset häiriöt
dc.subject.ysokuntoutus
dc.subject.ysotukimuodot
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoerityiskoulut
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot