Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKorhonen, Natalia
dc.date.accessioned2014-02-17T18:45:18Z
dc.date.available2014-02-17T18:45:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42967
dc.description.abstractErilaiset kannettavat laitteet ovat lisääntyneet viimeisen muutaman vuoden aikana ja levinneet yleiseen käyttöön. Tämä levinneisyys on johtanut myös siihen, että videopelejä on saatavilla enemmän ja pelaaminen on yleistynyt. Samalla pelaamisen tutkimus on lisääntynyt ja videopelit on havaittu hyödyllisiksi. Toisaalta globaalisaatio ja teknologian kehitys on johtanut siihen, että englanti on tullut osaksi arkea entistä enemmän. Videopelit tarjoavat hauskan ja laajan oppimisympäristön, mutta videopelien vaikutuksia kielenoppimiseen ei kuitenkaan ole tutkittu vielä kovinkaan paljoa. Etenkin tyttöjen pelaamisen tutkiminen on vielä vähäistä, koska perinteisesti ajatellaan, että vain pojat pelaavat. Lisäksi on huomattu, että ne pojat, jotka pelaavat videopelejä, menestyvät englannissa paremmin kuin tytöt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppivatko tytöt englantia videopelejä pelaamalla ja kerätä myös tietoa heidän pelimieltymyksistään. Aineisto kerättiin kyselylomakkeena Jyväskylän yliopistossa ja siihen osallistui yhteensä 133 naispuolista opiskelijaa. Kysymykset liittyivät tyttöjen kokemuksiin ja mielikuviin. Tuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista koki videopelien vaikuttaneen englannin kielen taitoonsa positiivisella tavalla. Vaikutukset ylsivät monille eri kielitaidon alueille ja etenkin sanaston koettiin parantuneen. Yleisimpiä syitä olivat, että pelit ovat englanniksi ja että niissä ei pääse eteen päin, jos ei ymmärrä englantia. Vastaajat saattoivat istua sanakirja kädessä pelatessaan tai yrittivät muuten selvittää, mitä pelissä puhuttiin. Tällöin voidaan olettaa, että pelit ovat motivoivia ja hyödyllisiä. Lisäksi voidaan ajatella, että peleistä voisi olla hyötyä kouluopetuksessa niiden moninaisuuden takia. Ne sopivat hyvin erilaisille oppijoille ja tarjoavat jotain mielenkiintoista melkein jokaiselle. Tutkimus antaa hyvän yleiskuvan 18-28-vuotiaiden suomalaisten naisten pelaamisesta, mutta koska tutkimuksessa oli omat ongelmansa, ei tuloksia voida pitää yleispätevänä, vaan ne pitää ymmärtää suuntaa antavana.fi
dc.format.extent30
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherNew digital media
dc.subject.othervideo games
dc.subject.otheryouth culture
dc.subject.othersecond language acquisition
dc.subject.otherflow
dc.subject.othermotivation
dc.titleEffects of video games : English language learning of girls
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402171241
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-02-17T18:45:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot