Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPensas, Johanna
dc.date.accessioned2014-01-21T08:26:05Z
dc.date.available2014-01-21T08:26:05Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1297799
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42830
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan yläkoulua käyvien suomi toisena kielenä -oppijoiden argumentoinnin taitoja suhteessa Eurooppalaiseen viitekehykseen (EVK). Tutkielmassa selvitetään, miten eri kielitaitotasoille sijoittuvat S2-oppijat argumentoivat ja vastaavatko heidän argumentointitaitonsa Viitekehyksessä kullekin taitotasolle määriteltyjä kuvauksia. Teoriataustana toimivat Perelmanin ja Olbrechts-Tytecan (1969) sekä Bayerin (2007) argumentointiteoriat. Aineisto koostuu 72:sta vuosina 2010–2011 Jyväskylän yliopiston soveltavan kielentutkimuksen laitoksen DIALUKI-tutkimushankkeessa kerätystä ja taitotasoitetusta mielipidekirjoituksesta. Oppijoiden käyttämät argumentoinnin keinot on lajiteltu sisällöllisiin (yksilön etu tai haitta, oma toiminta, järki, tarpeellisuus ja hyöty, tietämättömyyden strategia, yhteinen etu tai haitta, yleisyys, auktoriteetti, kompromissin etsintä ja toimintaehdotus) ja rakenteellisiin (oman pääväitteen esiintuominen, vasta-argumentit, väitteen kyseenalaistaminen, kausaalinen alistuskonjunktio, ei perusteluja) keinoihin. Nämä keinot on lisäksi lajiteltu matalilla ja korkeilla taitotasoilla sekä kaikilla taitotasoilla olevien oppijoiden käyttämiin keinoihin. Aineistossa kullakin taitotasolla esiintyvät argumentoinnin keinot ovat muiden kuin alimpien taitotasojen osalta sellaisia kuin Viitekehyksen taitotasokuvaimissa edellytetään. Taitotasokuvaimissa ei odoteta A-taitotasoilla muuta argumentointia kuin koska-sidesanan käyttöä (EVK 2003: 96), mutta tutkielman aineistossa alimmillakin taitotasoilla argumentoidaan eri tavoin. Kolme neljäsosaa aineiston A2-taitotasolle arvioiduista kirjoituksista sisältää argumentointia. Matalilla ja korkeilla taitotasoilla käytetään osin erilaisia argumentoinnin keinoja. Tästä nähdään, että toisen kielen oppijan argumentointitaito kehittyy samalla, kun hänen kielitaitonsa muutkin osa-alueet kehittyvät. Joitakin keinoja käytetään läpi koko taitotasoasteikon.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertaitotaso
dc.subject.othereurooppalainen viitekehys
dc.titleArgumentoinnin keinot S2-oppijoiden teksteissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201401211095
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2014-01-21T08:26:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysoargumentointi
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokielitaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot