Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes
Vieraiden kielten oppiminen ei rajoitu pelkästään kouluun ja opettajan järjestämään toimintaan, vaan kieliä opitaan myös muissa yhteyksissä, esim. perheen parissa. Sosiokulttuurinen oppimisteoria, joka toimii tämän pro gradu -tutkielman taustateoriana, painottaa vanhempien ja lapsen välisen vuorovaikutuksen sekä oppijan tekijyyden tärkeyttä oppimisessa.
Vanhempien tuesta tehdyt tutkimukset osoittavat, että vanhempien tuki on tärkeää ja hyödyllistä lastensa oppimisessa etenkin motivaation ja koulumenestyksen kannalta. Vanhempien tukea lastensa kielten oppimisessa ei ole Suomessa kuitenkaan tutkittu.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vanhemmat tukevat 5./6.-luokalla olevien lastensa englannin ja saksan kielen oppimista. Vanhempien käsityksiä kartoitettiin yhdeksän puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä tekijyyden analyysin keinoin. Analyysiosuudessa selvitettiin vanhempien käyttämiä tukimuotoja, mahdollisia eroja tuessa englannin ja saksan välillä sekä vanhempien, lapsen ja opettajan tekijyyttä lapsen oppimisessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhemmat tukivat lapsiaan monin eri tavoin. Vanhemmat pitivät sanojen kyselyä sekä kotiläksyissä, kieliopissa ja kokeisiin valmistautumisessa tapahtuvaa auttamista perinteisinä tuenmuotoina. Kaikki vanhemmat eivät kokeneet tukevansa lapsensa kielenoppimista, mikäli he tukivat jollakin toisella tapaa, esim. tarjoamalla mahdollisuuksia autenttisiin kielenkäyttötilanteisiin sekä kotimaassa että ulkomaan lomamatkoilla. Vanhemmat pitivät töidensä ja englannin yleisyyden takia englannin osaamista tärkeämpänä kuin saksan. Siitä syystä he myös tukivat englannin oppimista enemmän. Englantia käytettiin ja kuultiin kotona saksaa enemmän. Saksankielistä oppimateriaalia löytyi kotoa myös vähemmän.
Vanhempien tekijyys näyttäytyi monella tapaa. Vanhemmat olivat aktiivisia tukijoita lastensa oppimisessa. Vanhempien ajatukset heidän tukensa hyödyllisyydestä edistivät heidän tekijyyttänsä, kun taas vanhempien kielitaidottomuus, koettu osaamattomuus tuen suhteen ja ajanpuute haittasivat sitä. Lasten tekijyys oli itsenäistä, yhteistyötä kaipaavaa tai vastustavaa. Itsenäiset lapset eivät kokeneet tarvitsevansa vanhempiensa apua eivätkä usein pyytäneet sitä, kun taas yhteistyötä kaipaavat lapset toimivat päinvastoin. Vastustavat lapset torjuivat vanhempien tarjoaman tuen. Vanhemmat eivät puhuneet opettajan tekijyydestä haastatteluissa paljoakaan. Vähäinen yhteydenpito vanhempien ja opettajan välillä tapahtui Wilma-portaalin kautta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29341]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Hei auta mua laskemaan" : vanhemman osallisuus lapsen matematiikan opiskelussa
Liuttu, Krista; Pasanen, Saara (2015)Liuttu, K. & Pasanen, S. 2015. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella, miten vanhemman osallisuus näyttäytyy lapsen matematiikan ... -
"Det pirrar inte i magen" : Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen Sprachkompetenz
Kauppinen, Tiina (2014)Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yli 60-vuotiaat saksan ja ruotsin oppijat suhtautuvat vieraan kielen puhumiseen. Kokemukseni mukaan vanhemmat kielenoppijat keskittyvät suullisen ja kommunikatiivisen kielitaidon ... -
Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
Käppi, Aini (2018)Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, ... -
"Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
Nyrhilä, Jenni (2013)Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. ...