Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRonkainen, Jukka-Pekka
dc.date.accessioned2013-09-13T09:54:35Z
dc.date.available2013-09-13T09:54:35Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1279784
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42150
dc.description.abstractTutkielmassa selvitetään, millaisen kuvan sodankäynnistä nykyaikaiset videopelit antavat. Analyysin taustakontekstina on laajempi viihdeteollisuuden muutos, jossa militarismi on integroitunut viihteellisyyden kautta niin populaarikulttuuriin kuin sotajournalismiin. Tutkimuksessa perehdytään narratiivisen analyysin keinoin Activisionin vuosina 2007 ja 2009 julkaisemiin videopeleihin Call of Duty: Modern Warfare 4 ja Call of Duty: Modern Warfare 2. Narratiivi ymmäretään tutkimuksessa ennen kaikkea identiteettien konstruoinnin välineenä. Käsitykset toiseudesta, vihollisuudesta ja sodankäynnin merkityksistä ovat jatkuvassa muutoksessa ja uudelleenmääriteltävissä kertomuksilla. Vihollisuuden konstruointi on olennainen osa sodankäynnin kuvaamista, ja niinpä tutkielmassa kiinnitetään erityinen huomio siihen, millaisia viholliskuvia peleissä esiintyy. Analyysi osoittaa, että videopelien sodankuva ammentaa vanhoista sodankäynnin oikeuttamiseen hyödynnetyistä kertomuksista. Samalla videopelit tekevät katkoksen klassiseen propagandaan poistamalla sodasta sosiaalisen ulottuvuuden, historialliset kontekstit sekä poliittiset tavoitteet, jotka perinteisiin sodan narratiiveihin on liitetty. Pelien kertomuksissa on osittain tiedostettu Mary Kaldorin määrittelemät sodan muutoksen piirteet, mutta itse sotiminen noudattaa klassisten sankarinarratiivien kaavaa. Sota sinänsä näyttäytyy epämääräisten kulttuuriristiriitojen aiheuttamana väistämättömyytenä, josta jätetään huomiotta poliittiset taustarakenteet sekä politiikan sallimat vaihtoehdot sotimiselle. Videopeleissä sotiminen on itse tarkoitus, mikä kääntää päälaelleen klassisen länsimaisen ajatuksen poliittisia tavoitteita palvelevasta instrumentaalisesta sodankäynnistä. Interaktiivisuus luo videopeleihin mahdollisuuden vapaalle toiminnalle, ympäristön tutkimiselle ja moraalisille valinnoille, mutta sotapeleissä itse tekemisen vaikutelmaa hyödynnetään vain sitouttamaan pelaaja ennalta määrättyyn kertomukseen. Pelaajan roolina on ”purkaa” valmiiksi laadittu kertomus, jossa hänelle osoitetaan paikka osana sotakoneistoa määrätyn tehtävän täyttämisessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherCall of Duty
dc.subject.othervideopelit
dc.subject.otherviholliskuvat
dc.subject.othersodankäynti
dc.subject.othernarratiivit
dc.subject.otherYhdysvallat
dc.subject.othermilitainment
dc.title"Every fight is our fight" : Call of duty: Modern warfare -videopelit sodan narratiiveina
dc.title.alternativeCall of duty: Modern warfare -videopelit sodan narratiiveina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201309132290
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.date.updated2013-09-13T09:54:35Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysoCall of Duty
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoviholliskuvat
dc.subject.ysosota
dc.subject.ysoYhdysvallat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot