Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäntysaari, Maijastiina
dc.date.accessioned2013-08-13T06:19:58Z
dc.date.available2013-08-13T06:19:58Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1277761
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41961
dc.description.abstractIhmiset suhtautuvat havaitsemaansa monitulkintaisuuteen yksilöllisesti. Siinä missä toiset kiistävät jopa monimerkityksellisyyden teoreettisen mahdollisuuden, hakeutuvat toiset mielellään epävarmoihin olosuhteisiin ja monimutkaisten tehtävien pariin. Monitulkintaisuuden sietäminen on yksilöllinen, tilannesidonnainen piirre. Tässä tutkimuksessa selvitetään kuinka tämä piirre näyttäytyy englantia opiskelevien lukiolaisten tavoissa suhtautua englanninkieliseen lukemiseen - toimeen, jossa kohdataan runsaasti epävarmuutta ja toimitaan osin arvailujen varassa. Tutkimuksen tavoitteena oli koota oppijaprofiloinnin kautta kokonaisvaltainen kuva siitä, mitä monitulkintaisuuden sietäminen englanninkielisen lukemisen kontekstissa pitää sisällään. Hypoteesina oli, että oppijatyypit rajautuvat erilaisten tekijöiden perusteella: epävarmuuden sietämisen mukaan, havaitun uhkaärsykkeen herättämän psykologisen vasteen tyypin mukaan, sekä sen mukaan, miten erilaiset alimuuttujat, kuten kieliahdistus ja sisäinen kontrolliorientaatio arvotetaan yksilöiden kokonaiskäsityksissä. Tutkimuksessa käytettiin Q-metodia. Taustakirjallisuuden pohjalta luotiin aineistonkeräysväline, jolla kartoitettiin 36 lukiolaisen yksilölliset, tutkimuksen aihepiiriin rajatut näkemyskartat. Faktorianalyysin avulla näkemyksistä muodostettiin kuusi oppijatyyppiä, jotka tulkittiin sekä taustateorian että vastaajilta kerättyjen avointen kommenttien valossa. Tulosten mukaan valtaosa kohderyhmästä kuuluu oppijatyyppiin, jota luonnehtii taipumus kiinnostua havaitusta monitulkintaisuudesta. Pienempi ryhmä oppijoita hyväksyy monitulkintaisuuden ilman varsinaista kiinnostusta ja vain pieni vähemmistö kokee monitulkintaisuuden ongelmaksi. Yksilölle ominaisen ajattelutavan lisäksi ryhmien keskeisimmät erot määräytyivät myös erityisesti tiettyjen motivaatiotason muuttujien perusteella, etenkin siltä osin, kun monitulkintaisuuden sietäminen vaihtuu kiinnostukseksi. Tästä johtuen piirteen vaihteluväli ei kulkenut suoraan jatkumona inhosta ihastukseen, vaan koostui limittäisistä mutta erillisistä osatekijöistä. Muutoin oppijatyypeissä ilmennetty monitulkintaisuuden sietäminen englanninkielisen lukemisen kontekstissa toisti useita tutkimuskirjallisuudessa piirteeseen yhdistettyjä ominaisuuksia, kuten piirteen kontekstisidonnaisuutta ja psykologisen vasteen tyyppejä. Tutkimuksen valossa englantia opiskelevien lukiolaisten kykyä sietää epävarmuutta lukemisen kontekstissa voidaan kehittää parhaiten autonomisen motivaation tukemisen kautta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherambiguity tolerance
dc.subject.otherAT
dc.subject.otherEFL reading
dc.subject.otherQ Methodology
dc.titleAmbiguity tolerance as an instrument of learner profiling : a Q methodological study of how upper secondary school students' perceptions of EFL reading reconstruct a learner variable
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201308132147
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-08-13T06:19:58Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysolukeminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot