Show simple item record

dc.contributor.authorAla-Kyyny, Jenni
dc.date.accessioned2012-09-03T11:14:09Z
dc.date.available2012-09-03T11:14:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1225047
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38449
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat englanninkielistä musiikkia ja omaksuvat siitä monenlaisia vaikutteita. Koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen muodostaakin valtaosan ihmisen elinikäisestä oppimisesta, mutta siitä on verrattain vähän tutkimustietoa. Tutkielma oli määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 97 lukiolaiselta. Mielenkiinnon kohteena olivat vastaajien musiikin kuuntelutottumukset sekä erityisesti heidän näkemyksensä ja kokemuksensa vapaa-ajalla kuunneltavan englanninkielisen musiikin vaikutuksesta englannin kielen taitoon. Lisäksi vastauksia vertailtiin sukupuolen sekä englannin kielen arvosanan mukaan. Keskimäärin vastaajat kuuntelivat runsaasti englanninkielistä musiikkia ja kokivat sen vaikutuksen englannin kielen taitoonsa kohtalaisena. Vaikutusta pidettiin melko korkeana ääntämisessä, kuullun ymmärtämisessä, sanaston ja ilmaisujen oppimisessa. Kieliopin omaksumisessa vaikutus nähtiin puolestaan vähäisenä. Erityisesti tytöt kiinnittivät huomiota musiikin kielelliseen sisältöön. Sukupuolten väliset erot jäivät muutoin melko vähäisiksi. Heikompia arvosanoja saaneet vastaajat kiinnittivät vähiten huomiota englanninkielisiin lyriikoihin ja kokivat musiikin vaikutuksen kielitaidon kohentumiseen muutenkin vertailuryhmiä alhaisemmaksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että englanninkielisellä musiikilla oli merkitystä vastaajien englannin kielen taitojen kehittymiseen ja vaikutus ulottui laajasti kielitaidon eri osa-alueille. Vaikka tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia Suomen lukiolaisia, niistä heijastuu tarve informaalin oppimisen tutkimuksen lisäämiseen, jossa erityisesti medioiden vaikutusta mitattaisiin mahdollisina oppimisen murroksen edistäjinä.
dc.format.extent101 sivua
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherEnglish-language music
dc.subject.otherinformal learning
dc.subject.othersecond language learning
dc.titleThe role of English-language music in informal learning of English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209032302
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2012-09-03T11:14:09Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotoinen kieli


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record