dc.contributor.author | Ala-Kyyny, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2012-09-03T11:14:09Z | |
dc.date.available | 2012-09-03T11:14:09Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1225047 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38449 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin
kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy
voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat
englanninkielistä musiikkia ja omaksuvat siitä monenlaisia vaikutteita. Koulun
ulkopuolella tapahtuva oppiminen muodostaakin valtaosan ihmisen
elinikäisestä oppimisesta, mutta siitä on verrattain vähän tutkimustietoa.
Tutkielma oli määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 97
lukiolaiselta. Mielenkiinnon kohteena olivat vastaajien musiikin
kuuntelutottumukset sekä erityisesti heidän näkemyksensä ja kokemuksensa
vapaa-ajalla kuunneltavan englanninkielisen musiikin vaikutuksesta
englannin kielen taitoon. Lisäksi vastauksia vertailtiin sukupuolen sekä
englannin kielen arvosanan mukaan.
Keskimäärin vastaajat kuuntelivat runsaasti englanninkielistä musiikkia ja
kokivat sen vaikutuksen englannin kielen taitoonsa kohtalaisena. Vaikutusta
pidettiin melko korkeana ääntämisessä, kuullun ymmärtämisessä, sanaston ja
ilmaisujen oppimisessa. Kieliopin omaksumisessa vaikutus nähtiin puolestaan
vähäisenä. Erityisesti tytöt kiinnittivät huomiota musiikin kielelliseen sisältöön.
Sukupuolten väliset erot jäivät muutoin melko vähäisiksi. Heikompia
arvosanoja saaneet vastaajat kiinnittivät vähiten huomiota englanninkielisiin
lyriikoihin ja kokivat musiikin vaikutuksen kielitaidon kohentumiseen
muutenkin vertailuryhmiä alhaisemmaksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että englanninkielisellä musiikilla oli
merkitystä vastaajien englannin kielen taitojen kehittymiseen ja vaikutus ulottui
laajasti kielitaidon eri osa-alueille. Vaikka tuloksia ei voida yleistää koskemaan
kaikkia Suomen lukiolaisia, niistä heijastuu tarve informaalin oppimisen
tutkimuksen lisäämiseen, jossa erityisesti medioiden vaikutusta mitattaisiin
mahdollisina oppimisen murroksen edistäjinä. | |
dc.format.extent | 101 sivua | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | English-language music | |
dc.subject.other | informal learning | |
dc.subject.other | second language learning | |
dc.title | The role of English-language music in informal learning of English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201209032302 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2012-09-03T11:14:09Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |