Show simple item record

dc.contributor.authorMäkelä, Toni
dc.date.accessioned2011-03-24T20:43:18Z
dc.date.available2011-03-24T20:43:18Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1154769
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26703
dc.description.abstractTaidemarkkinoilla on havaittu, että taiteilijan arvostuksen lisääntyessä, kyseisen taiteilijan väärennösten määrä lisääntyy. Pro gradu – tutkielmassa selvitetään, voiko öljyvärimaalausvarkauksien perusteella tehdä samanlaista johtopäätöstä. Vaikuttaako taiteilijan arvostuksen lisääntyminen taidemarkkinoilla varastettujen teosten määrään? Ongelmaan on vastattu poikkitieteellisestä näkökulmasta. Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat tilastotiede, haastattelututkimus, historiantutkimus ja hermeneuttinen tutkimus. Tilastotieteen metodologiaa hyväksikäyttäen INTERPOL:n arkistossa olevat 2000-luvulla varastetut öljyvärimaalaukset on tilastoitu. Tutkimuskirjallisuuteen on sovellettu historiantutkimuksen metodologiaa. Tilastojen ja historiantutkimuksen perusteella tutkija haastatteli INTERPOL:n ja Los Angelesin poliisin taidevarkausyksiköiden edustajia sekä museoturvallisuusyrityksen johtajaa. Tutkimusmateriaalia on verrattu taidemarkkinoiden kehitykseen 2000-luvulla. Taidemarkkinoiden toimintaan on sovelluttu hermeneuttista tutkimusotetta. Hermeneuttinen tutkimusmateriaali koostuu sosiologian kirjallisuudesta ja taidemarkkinoita analysoivan Artprice-yhtiön tiedoista. Poikkitieteellisen tutkimuksen perusteella nimekkäiden taiteilijoiden teoksia varastetaan vähän. Taidevarkailla ei ole samanlaista taidetuntemusta kuin väärentäjillä. Taidemarkkinoiden käyttäminen taidevarkauksien ilmapuntarina on ongelmallista. Varastettujen öljyvärimaalausten perusteella on kuitenkin havaittavissa selkeä yhteys turvallisuustasoon. Tästä johtuen taidemarkkinoiden rakenne voidaan havaita taidevarkauksien perusteella. Arvotaidetta varastetaan suhteessa vähiten, kansallisesti arvostettua taidetta hieman enemmän ja eniten varastetaan teoksia, joiden arvo taidemarkkinoilla on alhainen.
dc.format.extent81 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherVarkaus
dc.subject.otherVarallisuusrikokset
dc.subject.otherTaidekauppa
dc.subject.otherTaidekokoelmat
dc.subject.otherTaidemaku
dc.subject.otherTaidevarkaus
dc.subject.otherTaidemuseo
dc.subject.otherTaidemaalarit
dc.subject.otherKuvataiteilijat
dc.subject.otherKuvataide
dc.subject.otherMaalaustaide
dc.subject.otherTaideteoriat
dc.titleÖljyvärimaalausten varkaudet taidemarkkinoiden barometrina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011032410560
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysovarkaus
dc.subject.ysovarallisuusrikokset
dc.subject.ysotaidekauppa
dc.subject.ysotaidekokoelmat
dc.subject.ysorikollisuus
dc.subject.ysotaidemaku
dc.subject.ysotaidemuseot
dc.subject.ysotaidemaalarit
dc.subject.ysokuvataiteilijat
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysotaideteoriat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record