dc.contributor.author | Husu, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2010-12-28T20:26:55Z | |
dc.date.available | 2010-12-28T20:26:55Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1145312 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25755 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa oppimisympäristössä. Tutkin myös sitä, kohtaavatko lapsen näkemys ja ohjaavien asiakirjojen antama ohjeistus oppimisympäristöstä.
Tutkimusaineisto kerättiin pyytämällä lapsia valokuvaamaan päiväkodissaan mieluisia ja epämieluisia paikkoja. Kuvien kehittämisen jälkeen lapset osallistuivat ryhmähaastatteluun, jossa selvitettiin kuvattujen ympäristöjen merkityksiä lapsille.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että merkityksellisintä esiopetus-ikäisille lapsilla fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä on mahdollisuus leikkiin ja liikkumiseen. Kielteistä huomiota saivat tilat, jotka eivät sovellu lasten käyttöön. Lisäksi kielteisiä mainintoja saivat päivärytmiin liittyvät tilat, joiden käyttöön liittyy lasten omaehtoisen toiminnan keskeytyminen (esim. lepo- ja ruokailutila). Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että lasten toiveet ja esiopetusta ohjaavat asiakirjat ovat linjassa. | |
dc.format.extent | 80 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | fyysinen ympäristö | |
dc.subject.other | varhaiskasvatusympäristö esiopetus | |
dc.subject.other | valokuvaus tutkimusmenetelmänä | |
dc.subject.other | lasten kuuleminen | |
dc.title | Esiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201012283222 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | fyysinen ympäristö | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | toimintaympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |