dc.contributor.author | Kuitunen, Anu | |
dc.contributor.author | Torkkeli, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2010-10-27T15:13:43Z | |
dc.date.available | 2010-10-27T15:13:43Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1141450 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25514 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksemme käsittelee oppilaiden käsityksiä hengityksestä ja verenkierrosta.
Koska Olipa kerran elämä –videot ovat vielä tänäkin päivän käytössä kouluissa,
tutkimuksemme yksi osa kohdistuu videoiden katselun vaikutukseen suhteessa
oppilaiden käsityksiin. Tutkimuksessamme vertailemme myös videoiden katselun
vaikutusta eri-ikäisten oppijoiden käsitysten muuttumiseen. Tämän lisäksi
perehdymme Jyväskylän normaalikouluissa käytettävien oppikirjojen hengitystä ja
verenkiertoa koskevaan sisältöön. Hengityksen ja verenkierron valitsimme
tutkimuksemme aiheeksi, koska nämä muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden ja
ovat ihmisen elimistön toiminnan kannalta tärkeitä.
Oppilaiden käsityksiä ja videoiden vaikutusta niihin tutkittiin esi- ja
jälkihaastattelujen avulla, joiden välissä tutkittavat katsoivat Olipa kerran elämäsarjan -jaksot Hengitys ja Sydän. Haastateltavina tässä tutkimuksessa oli kolme oppilasta jokaiselta kouluasteelta: alakoulusta, yläkoulusta ja lukiosta. Kaikki haastateltavat olivat Jyväskylän normaalikouluista. Sekä haastattelujen että
oppikirjojen analyysi toteutettiin käyttäen apuna sisällönanalyysiä. Haastatteluissa käytimme teemahaastattelua, joka on niin sanottu puolistrukturoitu haastattelun muoto.
Videoiden perusteella oppilaille muodostui jonkin verran virhekäsityksiä. Osittain
syntyneitä virhekäsityksiä muodostui, koska tutkittavat tulkitsivat videota aiempien käsitysten perusteella. Tyypillisin virhekäsitys videoiden katselun jälkeen oli hiilidioksidin kulkeminen veressä punasoluihin sitoutuneena. Haastattelujen perusteella videot toimivat kuitenkin lähinnä motivoivana mieleenpalauttamisen apuna. | fi |
dc.format.extent | 141 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | Hengitys ja verenkierto oppikirjoissa ja oppilaiden käsityksissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201010273015 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | hengitys | |
dc.subject.yso | verenkierto | |
dc.subject.yso | konstruktivismi | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | luonnontieteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |