Oppilaiden ja opettajien kokemuksia joustavasta perusopetuksesta
Järvinen, Satu. OPPILAIDEN JA OPETTAJIEN KOKEMUKSIA JOUSTAVASTA PERUSOPETUKSESTA. Erityispedagogiikan pro-gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellinen laitos, 2014, 127 sivua. Julkaisematon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden kokemuksia joustavasta perusopetuksesta (jopo). Tutkimuksessa on keskitytty siihen millaista tukea jopo tarjoaa, miten se eroaa muista yleisopetuksen luokista ja millainen on jopo-oppilaiden käsitys pystyvyydestään ja motivaatioista opettajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla oppilaita ja jopo-luokissa työskenteleviä aikuisia. Se on analysoitu laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksessa joposta muodostuu ristiriitainen kuva. Jopo on yhtä aikaa rento, tiukka, mukava ja työläs. Jopo on samanlainen kuin muutkin luokat, mutta eroaa siitä silti monin tavoin. Jopo tukee oppilaita eri tavoin, mutta opettajat eivät nosta esiin yksittäistä tukimuotoa toista tärkeämmäksi. Oppilaiden mukaan jopossa opiskeleminen on helpompaa pienen ryhmän, jatkuvasti saatavilla olevan opettajan ja yksilöllisyyden takia. Oppilaat korostivat opettajan merkitystä. Vuorovaikutussuhde opettajan ja oppilaan välillä on tärkeä oppilasta tukeva tekijä. Oppilaiden motivaatio on lähinnä ulkoista ja liittyy usein päättötodistuksen saamiseen ja jatko-opintoihin. Opettajien mukaan oppilaiden käsitys pystyvyydestään on vaihteleva. Kuvaa omasta pystyvyydestä voi luoda jokin koulun ulkopuolinen tekijä, kuten harrastus, eivätkä kaikki oppilaat arvostakaan koulupystyvyyttä.
Avainsanat: Joustava perusopetus (jopo)
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Perusopetuksen opettajien kokemuksia ulkoilmaopetuksesta oppilaiden fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
Nekkonen, Johanna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kokemusperäistä tietoa ulkoilmaopetusta tekevien opettajien kokemuksista, havainnoista ja käsityksistä ulkoilmaopetuksesta oppilaiden fyysisen aktiivisuuden edistäjänä, ja ... -
Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
Tyrväinen, Tytti (2018)Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.