Isien näkemykset laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja päivähoidosta
Aikaisemmin päivähoidon ajateltiin mahdollistavan vanhempien työssäkäynnin. Nyt ajatus lasten oikeudesta päivähoitoon ja heidän kasvunsa sekä kehityksensä tukeminen mahdollisimman hyvin on nostanut esiin palveluiden varhaiskasvatuksellista merkitystä, jonka vuoksi varhaiskasvatuksen laatua pyritään kehittämään.
Tässä tutkimuksessa tutkin päivähoidon laatua isien näkökulmasta. Isät jäävät usein sivuun päivähoidon ja kodin välisessä yhteistyössä, ja vanhempien näkemyksiä kartoittaneissa tutkimuksissakin heidän äänensä on jäänyt vähemmistöön. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää mitä isät pitävät laadukkaana päivähoitopalveluna ja varhaiskasvatuksena. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten isät kokevat yhteistyön päivähoidon henkilökunnan kanssa.
Laadullisen tutkimuksen aineiston keräsin fokusparihaastatteluissa. Haastattelin kahdeksan isää kahdesta eri päiväkodista syksyllä 2013. Tutkimuksen aineiston tarkasteluun sopi parhaiten aineistolähtöinen aineistonanalysointimenetelmä.
Tutkimustulokset osoittivat, että isät ajattelevat päivähoidon antavan lapselle ensisijaisesti valmiuksia siirtyä kouluun. Sosiaalisten taitojen oppiminen nousi isien mukaan yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi päivähoidossa. Isien mukaan laadukas päivähoito ja varhaiskasvatus koostuvat pysyvistä ihmissuhteista, turvallisuudesta ja lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta kasvatuksessa. Isät olivat pääasiassa tyytyväisiä päivähoidon laatuun.
Isät kokivat yhteistyön päivähoidon henkilökunnan kanssa riittäväksi. Isät pitivät luontevimpana yhteistyömuotona lapsen tuonti- ja hakutilanteita. Isät eivät pitäneet asioiden tiedottamista tai hoitamista verkossa hyvänä. Isät korostivat, että heidän on tärkeää voida luottaa päivähoidon henkilökuntaan ja heidän lapsen hoidon ja kasvatuksen ammattitaitoon, voidakseen jättää lapsen hyvin mielin päivähoitoon.
Tämän tutkimuksen mukaan isät osallistuvat jonkin verran lasten kasvattamiseen ja hoivaamiseen. He tuovat ja hakevat lapsia päivähoidosta ja osallistuvat lapsensa varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluihin sekä joihinkin päivähoidon tapahtumiin. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että isät haluavat osallistua lastensa elämään ja kasvatukseen sen sijaan että he olisivat vain perheen elättäjiä ja leiväntuojia.
Tämä tutkimus tuo esille isien näkökulman laadukkaasta päivähoidosta ja varhaiskasvatuksesta aikaisempien samaa aihetta käsittelevien tutkimusten rinnalle, joissa on pääasiassa tavoitettu vain äidit. Tutkimus antaa vinkkejä päivähoidon henkilökunnalle, miten heidän on hyvä rakentaa yhteistyötä isien kanssa. Päivittäisiin vuorovaikutustilanteisiin on panostettava ja huolta herättävät asiat on osattava ottaa puheeksi ammatillisesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien kokemuksia erityistätukea tarvitsevan lapsen siirtymävaiheesta päivähoidosta esiopetukseen tai 1. luokalle
Hämäläinen, Anna-Kaisa (2002) -
"Ei tarvii mitään, kun on niin kivaa jo näin" : lasten ajatuksia päivähoidosta
Mänty, Teija (2016)Mänty, Teija. 2016. ”EI TARVII MITÄÄN KUN ON NIIN KIVAA JO NÄIN” Lasten ajatuksia päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 84 sivua + liitteet. Tässä ... -
Pienistä asioista yleisvaikutelmaan : vanhempien arvioita päivähoidosta
Mäntylä, Terhi (2014)Tiivistelmä. Mäntylä, Terhi. 2014. Pienistä asioista yleisvaikutelmaan. Vanhempien arvioita päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkimus. Kasvatus-tieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 101 sivua + ... -
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ... -
"Nää päivittäiset kohtaamiset - ne on ilman muuta tärkeimmät". : vuorohoidon työntekijöiden kuvauksia yhteistyöstä lasten vanhempien kanssa
Kosonen, Päivi (2018)Suomalaisessa varhaiskasvatusjärjestelmässä lasten vanhempien sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden välinen yhteistyö on keskeisellä sijalla. Koko yhteiskunnan muuttuessa yhä enemmän 24/7 taloudeksi aiheuttaa se perheiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.