Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina
seiitsemänteen eli vuodet 1971- 2013. Tarkoituksena on tarkastella eri videopelilaitteiden ääniteknologiaan liittyviä ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia pelimusiikin kehitykseen.
Esimerkiksi ensimmäisten laitesukupolvien äänikanavien vähyys aiheutti omat ongelmansa moniäänisen pelimusiikin säveltämisessä. Myöhemmin laitteistoon liittyvien ongelmien merkitys on vähentynyt ja uudeksi ongelmaksi on tullut ohjelmistolliset ja tuotannolliset
kysymykset.
Tutkielman perusteena pelimusiikki voidaan jakaa teknologian ja säveltämisen välisen suhteen näkökulmasta kahteen eri pääaikakauteen: chiptune- ja sample-aikakauteen. Chiptuneaikakaudella pelimusiikin säveltäminen tapahtui ohjelmoimalla laitteistoon integroitua äänipiiriä. Sample-aikakaudella pelimusiikki talletetaan massamuistiin ja tuotetaan ulkoisilla ohjelmistoilla samaan tapaan kuin levyteollisuudessa.
Jatkotutkimukselle löytyisi hyvin tilaa, sillä pelimusiikin tutkimus hakee vielä paikkaansa ja on vasta aluillaan. Teknologisten rajoitteiden vaikutuksia pelimusiikkiin ei ole tutkittu muutamaa
poikkeusta lukuunottamatta. Dynaaminen pelimusiikki kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa näin ollen paljon mahdollisuuksia. Tutkielmani on yleisluontoinen, joten yksityiskohtaisempiin
tutkimuksiin olisi hyvinkin aihetta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Välikatsaus pelimusiikin tutkimuksen moniäänisyyteen
Koskela, Oskari (Suomen musiikkitieteellinen seura, 2022)As videogames are being increasingly recognized as a prominent cultural force, there is also a growing interest in the study of video game music within academia. Published in 2021, The Cambridge Companion to Video Game ... -
Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Haapanen, Ville (2018)Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.