Lukumummi ja -vaari -toiminnan vaikutus oppilaiden lukemissujuvuuteen, lukemismotivaatioon ja lukemisen määrään
Tekijät
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan vaikutusta oppilaiden lukemissujuvuuteen, lukemismotivaatioon ja lukemisen määrään. Tutkimusaineisto on kerätty Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä –hankeen osana.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 luokkaa Keski-Suomen alueelta. Jokaiselta luokalta valittiin kaksi oppilasta joko koe- tai kontrolliryhmään. Koeryhmän oppilaat osallistuivat interventioon, jossa vapaaehtoiset lukumummit ja -vaarit kävivät kouluilla lukemassa kaksi kertaa viikossa kahdenkymmenen minuutin ajan kerrallaan kahdestaan oppilaan kanssa. Interventio kesti noin seitsemän viikkoa. Tutkimuksessa koeryhmän (16) oppilaita verrattiin kontrolliryhmään (8) ja muihin luokkalaisiin (228). Lukemissujuvuudessa mittarina toimi koko luokalta kerätyt ALLUn, ala-asteen lukutestin, sanantunnistustehtävä ja Lukimatin työryhmän suunnittelema lukusujuvuustehtävä, sekä koe- ja kontrolliryhmän oppilailta kerätty Lukilassen sanojen lukemistehtävä. Lukemismotivaation mittarina toimi likert-asteikollinen motivaatiomittari ja lukemisen määrää mitattiin vapaa-ajan päiväkirjalla. Kaikki mittarit kerättiin alku- ja loppumittauksissa.
Aineistoja analysoitiin SPSS:n avulla. Analyysissa käytettiin sekä parametrista toistomittausten varianssianalyysiä sekä parametritonta Mann-Whitneyn U-testiä. Tutkimustulosten perusteella seitsemän viikon interventio ei vaikuttanut juurikaan tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden tuloksiin lukemissujuvuuden, lukemismotivaation tai lukemisen määrän suhteen. Koeryhmän tulokset eivät poikenneet merkitsevästi kontrolliryhmän tai luokkatasoverrokkien tuloksista. Pohjois-Amerikassa vastaavista interventioista on saatu varsin hyviä tuloksia, joskin seurantajaksot ovat olleet pidempiä (Rashotte, MacPhee, Torgesen 2001; Morris 2006; Wasik 1998).
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
Jousenkylä, Outi (2015)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää tukeeko nopeutettu lausetasoinen tietokoneharjoitusohjelma lukemissujuvuutta ja lukemismotivaatiota sellaisilla 3.-6. -luokkalaisilla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa ... -
Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
Härkänen, Hanna; Vilola, Johanna (2013)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.–6.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sekä lukemismotivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Lukuboksitoiminta lasten lukemisen tukena : kokemuksia lukuboksitoiminnasta
Lahti, Juuli (2020)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia lukuboksitoiminnasta. Lukuboksien toiminta perustuu lukemisen toiminnallistamiseen, jonka avulla pyritään innostamaan sekä motivoimaan lapsia lukemaan ja lukutaidon ... -
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
Vapaaehtoiset lukutaitoa tukemassa : lukutuokioiden rakenne ja lukumummien pedagogiset keinot lukumummi ja -vaari -toiminnassa
Mäenpää, Laura (2018)Tämä tutkimus liittyy Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.