Opettajankoulutus - edessä vielä parempi tulevaisuus?
Hökkä, P. (2012, 5.9.2012). Opettajankoulutus - edessä vielä parempi tulevaisuus? Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/syyskuu2012/
Authors
Date
2012Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Vaikka suomalainen opettajankoulutus on saanut laajasti tunnustusta osakseen, haastavat monet yhteiskunnalliset muutokset tutkimaan opettajankoulutusta kriittisesti. Tarkastelen tässä artikkelissa opettajankoulutuksen kehittämisen ja muutoksen haasteita, joita selvitin helmikuussa 2012 julkaistussa väitöskirjatutkimuksessani. Keskeisinä opettajankoulutuksen muutoksen esteinä tutkimus paljasti kouluttajien ammatillisen identiteetin uudelleenneuvottelun vaikeudet, opettajankouluttajayhteisössä vallitsevan kilpailudiskurssin sekä ristiriidan kouluttajien ammatillisen kehittymisen ja organisaation kehittymisen välillä. Tulosten pohjalta esitän, että opettajankoulutuksen kehittämiseksi ja sen laadun turvaamiseksi tarvitaan resursseja opettajankouluttajien ammatillisen identiteetin uudistumisen tueksi sekä yhteisöllisen tutkivan opettajankoulutuksen rakentamiseksi.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/syyskuu2012/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006
Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007) -
Creative Work Flows for Learning : kontekstuaalis-pedagoginen oppimaisema oppimismotivaation herättäjänä
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Centria-ammattikorkeakoulu, 2017) -
Visioita tulevaisuuden koulusta
Rautiainen, Matti; Silander, Tiina; Kostiainen, Emma; Jääskelä, Päivikki; Klemola, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Virtual Reality in Education : Focus on the Role of Emotions and Physiological Reactivity
Vesisenaho, Mikko; Juntunen, Merja; Häkkinen, Päivi; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Fagerlund, Janne; Miakush, Iryna; Parviainen, Tiina (University of Texas, 2019)Cognitive and emotional dimensions are often linked to each other in learning experiences. Moreover, emotions and engagement can lead to better outcomes at the cognitive level. Previous research has indicated that virtual ... -
Luokanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä tulevaisuuden koulusta ja omasta roolistaan koulun muutoksen tekijänä
Herranen, Iina (2015)Viime aikoina — etenkin nyt opetussuunnitelmauudistuksen kynnyksellä — tulevaisuuden koulusta ja koulun muutoksesta keskustellaan paljon. Kuitenkaan koulu ei ole vielä kyennyt muuttumaan tai uudistumaan. Tässä pro gradu ...