Building a school as a learning community : exploring the development of a unified comprehensive school in Finland

Abstrakti
Tämä väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa tarkasteltiin uuden yhteiskoulun kehittämistä oppivana yhteisönä. Tutkimus selvitti, miten oppivan yhteisön kehittämismalli tukee ala- ja yläkoulun opettajien, rehtorien sekä tiimien kehittämistä kohti uutta yhtenäiskoulua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena Uutta luova asiantuntijuus -hankkeen rinnalla. Osallistujina olivat koulun ala- ja yläkoulun opettajat sekä rehtorit. Ensimmäisessä osatutkimuksessa haastateltiin kaikki koulun luokanopettajat, aineenopettajat ja erityisopettajat (N=41) kehittämisprojektin alussa. Osatutkimuksissa II ja III haastateltiin kouluyhteisön silloisia rehtoreita ja tiiminvetäjinä toimineita opettajia (N=7) pitkäkestoisen kehittämisprojektin päätteeksi. Tulokset osoittavat, että uuden kouluyhteisön rakentamista haastavat monet tekijät, jotka kumpuavat paikallisista ja koulujärjestelmän traditioista sekä toimintatavoista, jotka ovat edelleen läsnä nykykouluissa. Tulokset korostavat keskustelun, dialogin ja yhteisöllisten työtapojen merkitystä koulun yhteisen vision kiinnittymisessä arkeen sekä tiimioppimisen tärkeyttä kehittämisen tukena. Lisäksi kehittämistyöhön vaikuttavat opettajien odotukset työskennellä kehittämistiimeissä sekä kahden yhdistyvän koulun erilaiset käytänteet. Tutkimus avaa yhtenäiskoulukehityksen taustoja ja pohtii näiden merkitystä peruskoulun kehittämisen haasteille ja mahdollisuuksille. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten kouluyhteisön opettajien mielenmallit, jaetun vision toteutuminen ja tiimioppiminen tukevat uuden kouluyhteisön kehittämistä.

This doctoral study consists of three substudies that examine the development of a new comprehensive school as a learning community. The research investigates how the learning community development model presented in this dissertation supports the growth of primary and lower-secondary school teachers, principals, and teams toward a new unified comprehensive school. This study was conducted as a qualitative case study alongside the Creative Expertise project. Participants included teachers and principals from both primary and lower-secondary levels. In the first substudy, all classroom teachers, subject teachers, and special education teachers (N=41) were interviewed at the beginning of the school development process, while the second and third substudies involved interviews with the principals and teacher team leaders (N=7) of the school community at the conclusion of long-term developmental collaboration. The construction of the new school community is challenged by numerous factors stemming from both local and systemic traditions and practices that still persist in comprehensive schools. The findings emphasize the dialogue and discussion regarding collaborative working methods and their importance in anchoring the shared vision to the school’s daily practices and in supporting team learning in the school. Teachers’ expectations and readiness to work in development teams, along with the differing practices and operational methods of the two merging schools, were found to impact the development work of the unified school as a learning community. In addition, this research explores the background and continuity of comprehensive school development and the implications for the current challenges and opportunities in basic education development. The findings enhance our understanding of how the mental models of teachers in the school community, the shared vision of the merging schools, and team learning act as facilitators for school development.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet Väitöskirja
Julkaistu
2024
Sarja
ISBN
978-952-86-0386-3
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0386-3Käytä tätä linkitykseen
ISSN
2489-9003
Kieli
englanti
Julkaisussa
JYU Dissertations
Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
  • Artikkeli I: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2022). Understanding teachers’ mental models of collaboration to enhance the learning community. Educational Studies. DOI: 10.1080/03055698.2022.2052809
  • Artikkeli II: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2024). A shared vision for a school : developing a learning community. Educational Research. DOI: 10.1080/00131881.2024.2361412
  • Artikkeli III: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2024). School development through team learning: exploring the potential of teams in a learning community. Manuscript under review for publication.
Lisenssi
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author & University of Jyväskylä

Jaa