Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa

Abstrakti
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen rehtoreilla on strategiatyöstä ja sen johtamisesta, miten he vievät strategiaa käytäntöön ja konkretisoivat sitä kouluyksiköissään. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millainen rooli toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla on strategian konkretisoinnissa. Tutkimuksen yhtenä tarkoituksena oli selvittää rehtorien kokemuksia toimintasuunnitelmatyöskentelystä, jotta organisaatio voisi hyödyntää saatuja tuloksia toimintasuunnitelman kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yksilöhaastatteluin standardoiduilla avoimilla haastattelukysymyksillä. Haastatteluihin osallistui kymmenen rehtoria tutkittavasta palvelukokonaisuudesta kaikilta perusopetuksen alueilta. Tutkimus osoitti, että rehtorit kokivat, että strategialla oli tärkeä rooli heidän työssään. Rehtorit veivät strategiaa käytäntöön monin eri tavoin, esimerkiksi vuorovaikutteisen strategioinnin, konkretisoinnin ja omakohtaistamisen keinoin. Toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla oli myös oma roolinsa rehtorien strategisessa johtamisessa. Toimintasuunnitelman osuudesta strategian konkretisoinnin välineenä tuli esille kaksi puolta. Se koettiin tärkeäksi työvälineeksi, mutta toisaalta sen käyttökokemuksiin liittyi haasteita. Toimintasuunnitelman käytöstä arjen työssä rehtoreilla oli erilaisia näkemyksiä, eikä sen käyttö ollut strategisesta näkökulmasta yhteneväistä. Tästä pro gradu -tutkielmasta selvisi, että rehtorit kokivat vuorovaikutteisen ja dialogisen strategioinnin tärkeäksi. Rehtorien kokemusten pohjalta voitiin todeta, että hallinnollisia työkaluja voitaisiin kehittää, jotta käyttökokemukset paranisivat ja strategisen toiminnan jatkuvuus vahvistuisi.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet Maisterintutkielma
Julkaistu
2024
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405304135Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi
Lisenssi
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Jaa