Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä
Abstrakti
Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista sekä teemahaastatteluista, jotka kerättiin myöhemmin kuudelta kirjoitelmaan osallistuneelta oppilaalta heidän ollessaan yhdeksännellä luokalla. Aineisto analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Oppilaiden puhetavat heijastelevat kouluyhteisön sosiaalisia rakenteita, ja merkityksenannot sijoittuvat positiivista ja negatiivista suhtautumista ilmentävälle jatkumolle. Puhetavat ovat merkityksellisiä, koska ne heijastelevat laajemminkin kouluyhteisössä rakennettavaa sosiaalista yhteisöä sekä arvoja ja asenteita yhteiskunnassa. Tulokset osoittavat, että kaksisuuntaisen integraation, tasa-arvon ja tavoitteellisen monikulttuurisuuskasvatuksen edistäminen edellyttää koulun keskustelukulttuurin tietoista ja tavoitteellista kehittämistä.
Päätekijät
Aineistotyyppi
Artikkelit
Tutkimusartikkeli
Julkaistu
2019
Sarja
Aiheet
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seura
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001201303Käytä tätä linkitykseen
Vertaisarvioinnin tila
Vertaisarvioitu
ISSN
0022-927X
Kieli
suomi
Julkaisussa
Kasvatus
Viite
- Manninen, E., & Tarnanen, M. (2019). Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä. Kasvatus, 50(4), 284-296.
Copyright© Kirjoittaja, 2019