Lapsen kysymys ja Toisen voima : Lacanin teoria ja kasvatus jälkimodernissa
Abstract
Tutkielmani on teoreettinen, mannermaiseen nykyfilosofiaan ja lacanilaiseen psykolingvistiikkaan perustuva ja fokusoi kasvatuksen kysymyksiin. Kasvatustieteeseen viitekehys tuo uuden näkökulman.
Tavoitteena on etsiä perusteltuja näkemyksiä jälkimodernin kasvatuksen rapautumisen prosessille ja hämmennyksen ilmapiirille. Kysymys lapsen ja nuoren identiteetin rakentumisesta on aktuelli. Kasvatusalan ammattilaiset ja huoltajat kohtaavat lisääntyvästi identiteettiä koskevia kysymyksiä. Samanaikaisesti kasvatuksen kysymyksissä vallitsee neuvottomuus ja kyvyttömyys ymmärtää kulttuurisia ilmiöitä. Kasvatustiede tieteenalana vaikenee aihepiiristä.
Tarkasteluni lähtökohtana on subjektin ymmärryksen perustavanlaatuisuus kasvatuksen käsitteiden ja teorioitten rakentamisessa. Käsitys subjektista vaikuttaa käytännön työhön, rakentaa käsityksiämme tiedosta, ja laajenee oppimisen ja opettamisen kysymyksiin.
Tutkielmassa erittelen lacanilaisen metateorian viitekehykset ja siihen kutoutuvat Freudin oidipaaliteorian uudelleenluennan keskeiset näkemykset. Sijoitan teorian laajempaan kontekstiin ajattelun ja käsitteistön erityislaatuisuuden tekemisessä ymmärrettäväksi. Konteksti rakentuu ihmistieteitten tieteenfilosofisesta kriisiytymisestä 1900-luvun puolivälissä ja sen seurannaisvaikutuksista: strukturalismin ohjelman rakentumisesta ja jälkistrukturalismin modifikaatioista. Historiallistan Lacanin rakenteellista teoriaa ja kuljetan teoreettisen jäsennyksen median, teknologisoituvan uuden talouden ja identiteetin kytkentöihin. Esitän Lacanin jakaantuneen subjektin ja identifioitumisen merkityksen. Näkemyksessä korostuvat subjektin toimintaa määräävät, tietoisuuden ylittävät rakenteet: kieli, kulttuuri; historia, ideologia ja tiedostamaton.
Johtopäätökseni on, että ihmistieteitten tieteenfilosofisen kriisiytymisen seurannaisvaikutukset näkyvät edelleen kasvatustieteen teorioissa. Taustaideologioiden, kulttuuristen ilmiöiden, luonnollistuneiden käsitteiden ja myyttien tunnistaminen ja purkaminen on oleellista. Lacanin metateorialla on kontribuutiota rakentaa kasvatuksen kysymyksiä ajassamme. Se avautuu aikamme ideologioiden ja kulttuuristen ilmiöiden tunnistamiseen, subjektin rakentumisen ymmärtämiseen, identiteetin kysymyksiin, niiden purkamiseen ja kasvatuksen teoreettisiin näkemyksiin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610094305Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.