Pelaaja on pelaajalle susi : kriittinen analyysi DayZ:n vallitsevasta pelitavasta
Abstrakti
Tässä kriittisessä analyysissä perehdytään selviytymiskauhupeli DayZ:n sosiaalisiin käytäntöihin,
jotka suosivat negatiivista vapautta ja luovat odotuksia pelaajien käytöksestä. Näiden käytäntöjen
yleinen omaksuminen on tehnyt ennaltaehkäisevästä väkivallasta vallitsevan pelitavan. Artikkeli
kartoittaa peliteknisiä, sosiaalisia ja kulttuurisia osatekijöitä, jotka mahdollistavat tämän
epäsosiaalisen toimintamallin. Tätä keskustelua peilataan myös pelietiikan teoriaan.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Kirjat
Kirjan osa
Julkaistu
2015
Sarja
Aiheet
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
Julkaisija
Tampereen yliopisto
Alkuperäislähde
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/artikkeli-pelaaja-on-pelaajalle-susi-kriittinen-analyysi-dayzn-vallitsevasta-pelitavasta
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512304147Käytä tätä linkitykseen
Emojulkaisun ISBN
978-952-03-0028-9
Vertaisarvioinnin tila
Vertaisarvioitu
ISSN
1798-355X
Kieli
suomi
Julkaisussa
Pelitutkimuksen vuosikirja
Kuuluu julkaisuun
Pelitutkimuksen vuosikirja 2015
Viite
- Pasanen, T. (2015). Pelaaja on pelaajalle susi : kriittinen analyysi DayZ:n vallitsevasta pelitavasta. In R. Koskimaa, J. Suominen, F. Mäyrä, J. T. Harviainen, U. Friman, & J. Arjoranta (Eds.), Pelitutkimuksen vuosikirja 2015 (pp. 120-132). Tampereen yliopisto. Pelitutkimuksen vuosikirja, 2015. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/artikkeli-pelaaja-on-pelaajalle-susi-kriittinen-analyysi-dayzn-vallitsevasta-pelitavasta
Copyright© Pasanen 2015. Tämä teos on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä.