Svenskans situation i Finland. Lagar och utbildningssystem
Abstrakti
Inledning: I Finland har två språk officiellt status som nationalspråk – finska och svenska. På så vis skiljer sig situationen en del från de övriga nordiska länderna. Situationen skiljer sig på flera punkter också från andra tvåspråkiga nationer (se McRae 2007 för en jämförelse mellan Belgien, Schweiz, Kanada och Finland). Andelen finländare med svenska som modersmål är drygt 5 % jämfört med 91 % som har finska som modersmål. Svenskan och finskan har dock en helt likvärdig status i lagstiftningen. Vidare läser alla elever i svenskspråkiga skolor finska liksom eleverna i finskspråkiga skolor läser svenska. I denna artikel berättar vi översiktligt om den finländska lagstiftningen och om svenskans plats i utbildningssystemet i Finland. Det är tänkt att fungera som en allmän bakgrund till de övriga artiklarna i denna bok. Mer detaljerad bakgrundsinformation ges sedan i anslutning till de enskilda studierna.
Päätekijät
Aineistotyyppi
Kirjat
Kirjan osa
Julkaistu
2011
Sarja
Aiheet
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
Julkaisija
Hämeen ammattikorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212193374Käytä tätä linkitykseen
Emojulkaisun ISBN
978-951-784-560-1
Vertaisarvioinnin tila
Ei vertaisarvioitu
ISSN
1795-4231
Kieli
ruotsi
Julkaisussa
HAMKin julkaisuja
Kuuluu julkaisuun
Svenskan i den finska skolan och högre utbildningen: Om kunskaper och motivation genom olika utbildningsstadier.
Viite
- Juurakko-Paavola, T., & Palviainen, Å. (2011). Svenskans situation i Finland. Lagar och utbildningssystem. In T. Juurakko-Paavola, & Å. Palviainen (Eds.), Svenskan i den finska skolan och högre utbildningen: Om kunskaper och motivation genom olika utbildningsstadier. (pp. 9-22). Hämeen ammattikorkeakoulu. HAMKin julkaisuja, 11/2011.