Arviointi professiona : perimmäisten kysymysten äärellä
Abstrakti
Pohdin artikkelissani kielitaidon arviointia professiona eli osaamisena, joka syvenee koulutuksen ja harjoituksen kautta aloittelijasta (noviisista) ekspertin taidoksi. Pohdin samalla myös eräänlaista arvioinnin eetosta, eli sellaisia arvioinnin perusperiaatteita, joiden kautta arvioija saa yleisön vakuuttuneeksi siitä, että hän on uskottava toimiessaan arvioijana. Millaiset kysymykset ovat erityisesti kielitaidon arvioijan työssä etualalla ja millaisia vastauksia olen oman työurani aikana näihin kysymyksiin löytänyt? Voiko kielitaitoa arvioida ilman opettajakokemusta ja millaista osaamista ns. standardoidussa testijärjestelmässä työskentely on omaan osaamiseeni tuonut? Vastaus edellä oleviin kysymyksiin on mielestäni, että molempia tarvitaan: opettajana hankittu osaaminen on ehdoton, vaikkakaan ei yksinään riittävä edellytys ammattitaitoisena arvioijana toimimiselle.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Artikkelit
Aikakauslehtiartikkeli
Julkaistu
2012
Sarja
Aiheet
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211092890Käytä tätä linkitykseen
Vertaisarvioinnin tila
Ei vertaisarvioitu
ISSN
1799-0181
Kieli
suomi
Julkaisussa
Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti
Viite
- Härmälä, M. (2012, 10.10.2012). Arviointi professiona : perimmäisten kysymysten äärellä. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/
Copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat