Tietämyksen jakaminen yrityksessä – motivaatio ja sosiaalinen media

Abstrakti
Rajala, Jussi Tietämyksen jakaminen yrityksessä – motivaatio ja sosiaalinen media Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 22 s. Tietojärjestelmätiede, kanditaatintutkielma Ohjaaja: Seppänen, Ville Yksilöiden haluttomuus jakaa ja yhdistää tietämystään on yksi keskeisimmistä esteistä tietämyksen jakamisen esteistä. Erityisesti globaalisti toimivissa yrityksissä voidaan luoda merkittävä kilpailuetu saattamalla koko yrityksen tietämys kaikkien työntekijöiden käyttöön. Tutkimuksessa selvitetään sosiaalisen median mahdollisuuksia tehostaa tiedon jakamista. Tutkielmassa määritellään kirjallisuuden avulla mitä on yrityksessä jaettava tietämys ja selvitetään mitkä tekijät vaikuttavat työntekijän halukkuuteen jakaa tietämystään sekä mitä sosiaalisen median työkaluja on saatavilla ja määritellään keinoja miten niiden avulla voidaan edistää tietämyksen jakamista yrityksessä. Selvityksen perusteella todettiin, että sosiaalisen median tarjoamat edut tietämyksen jaon edistämisessä kiteytyvät kahteen aiheeseen: sosiaalisen median sovelluksiin voidaan liittää motivaatiota lisääviä tekijöitä ja sosiaalisilla verkostoitumissovelluksilla voidaan laajentaa käytänneyhteisöjä.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet Kandidaatintutkielma
Julkaistu
2011
Aiheet
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102251826Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi
Lisenssi
In CopyrightOpen Access

Jaa