Työssä oppiminen verkko-opiskeluna pankki- ja vakuutusalalla
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Pankki- ja vakuutusalan jatkuvassa muutoksessa työntekijöiden kykyjen kehittymisen tehokkuus ja onnistuminen voidaan nähdä yrityksen kilpailukyvyn kannalta merkityksellisenä tekijänä. Verkkokouluttaminen on nykyisin yleinen työssä oppimisen ja kouluttamisen muoto. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pankki- ja vakuutusalan työtekijöiden kokemuksia verkkokoulutuksina tapahtuvista koulutuksista. Tutkimuksessa keskitytään formaaliin oppimiseen, sekä koulutusten jälkeen tapahtuvaan informaaliin oppimiseen. Lisäksi tarkastellaan, ovatko henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten minäpystyvyys, itseohjautuvuus ja oppimismotivaatio yhteydessä verkko-oppimiskokemuksiin.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena yhdestä vakuutusyhtiöstä ja yhdestä pankista. Mukana oli yhteensä 13 pankki- ja vakuutusalan työntekijää. Aineistonanalyysiä varten kyselylomakevastauksista muodostettiin summamuuttujia ja vertailtiin tutkittavista muodostettujen ryhmien eroja Mannin-Whitneyn U-testin avulla. Lisäksi summamuuttujien perusteella muodostettiin henkilökohtaiset kokemusprofiilit tutkittaville ja tarkasteltiin niiden yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkittavat olivat pääosin tyytyväisiä verkkokoulutuksiin, mutta toivoivat niihin lisää vuorovaikutusta, yhdessä oppimista, palautetta ja ohjausta. Koulutuksissa opituista asioista keskusteleminen koettiin hyödylliseksi ja sitä kaivattiin lisää. Tutkittavien kokemusten mukaan verkkokoulutukset ovat hyvä ja hyödyllinen tapa oppia työssä, lisäksi tarvitaan kuitenkin myös muita tapoja oppia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29824]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
Malin, Aino-Maria; Lahti, Sini (2022)Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista ... -
”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
Pasanen, Iida (2024)Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia ... -
Barriers to open e-learning in public administrations
Stoffregen, Julia Dorothée (University of Jyväskylä, 2017)The use of Open Educational Resources (OERs) is promising as a complementary resource to traditional e-learning courses. Digital learning resources can be accessed on demand and can be developed by a wide range of ... -
”Päivittäinen oppiminen on oikeestaan hyvää työyhteisöä ja hyvää keskinäistä vuorovaikutusta työntekijöitten kanssa.” : sairaanhoitajat työssä oppimassa
Hakala, Anne-Mari (2024)Työssä oppiminen on tärkeää uusien asioiden omaksumisessa ja osaamisen ylläpitämisestä nykyisessä työelämässä, sillä työn sisällöt ja tekemisen muodot muuttuvat jatkuvasti. Etenkin terveydenhoitoala on ollut viimeisten ... -
Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
Siili, Janna (2023)Verkko-opetusta ja -oppimista on tutkittu viime vuosina erittäin paljon. Tutkitun tiedon määrä kuitenkin vähenee siirryttäessä käytännön näkökulmaan etätoteutuksista. Tämä tapaustutkimus selvittää yhden organisaation ...