Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6
Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksenani on selvittää suomalaisten kuudesluokkalaisten kokemuksia
kohdekielisen populaarikulttuurin käytöstä ruotsin ja englannin kielten opetuksessa sekä sen
vaikutuksesta heidän kokemuksiinsa oppimisen merkityksellisyydestä. Lisäksi selvitän, millainen rooli
ruotsin- tai englanninkielisellä populaarikulttuurilla on oppilaiden vapaa-ajalla.
Tutkimusaineisto kerättiin visuaalisella menetelmällä. Aineisto koostuu kuudesluokkalaisten
tekemistä kuvakollaaseista sekä pareittain tai pienryhmissä nauhoitetuista keskusteluista, jotka käytiin
kuvakollaasien sekä ennalta laadittujen keskustelukysymyksien pohjalta. Tutkimukseen osallistui kaksi
kuudesluokkalaisten englannin opetusryhmää sekä yksi kuudesluokkalaisten ruotsin opetusryhmä.
Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistui 24 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto analysoitiin
kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivisesti laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden kokemuksien mukaan populaarikulttuurista
materiaalia käytetään vaihtelevissa määrin kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden ruotsin tai
englannin tunneilla. Yleinen kokemus oppilaiden keskuudessa kuitenkin oli, ettei populaarikulttuurista
materiaalia juuri käsitellä yhteisesti, vaan niitä kulutetaan lähinnä viihdearvon vuoksi. Oppilaiden
yleinen suhtautuminen populaarikulttuuriin oppitunneilla oli myönteinen.
Lisäksi tuloksista käy ilmi, että oppilaiden kokemukset populaarikulttuurin vaikutuksesta
oppimisen merkityksellisyyteen vaihtelevat. Siinä missä suuressa osassa oppilaita populaarikulttuurin
käyttäminen opetuksessa herätti positiivisia tunteita, tulokset viittaavat siihen, että samaan aikaan
oppitunneilla käytetyllä populaarikulttuurisella materiaalilla ei koeta olevan vahvaa yhteyttä oppilaiden
mielenkiinnonkohteisiin tai kielelliseen taitotasoon kaikkien oppilaiden kohdalla.
Tulosten luotettavuuden kannalta on kuitenkin huomioitava, etteivät ne ole yleistettävissä otannan
pienen koon vuoksi. Lisäksi tarkoituksenani ei ollut selvittää populaarikulttuurin tosiasiallista vaikutusta
oppilaiden opiskelumotivaatioon tai kielitaitoon, vaan tarkoituksenani oli kerätä tutkittavien
subjektiivisia kokemuksia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29824]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lärares och elevers uppfattningar om och erfarenheter av kinestetiska metoder i svensk- och tyskundervisningen på högstadiet
Koskinen, Liisa (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia yläkoulun opettajilla ja oppilailla on toiminnallisista työtavoista ruotsin ja saksan kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
Hutka, Pauliina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yläkoulun ruotsin ja englannin kielen opettajat määrittelevät ja tulkitsevat kielitietoisuuden. Lisäksi pyrittiin selvittämään kokevatko opettajat, että kielitietoisuus ... -
"Jos vaikka muutan Ruotsiin tai en tiiä, meen ruotsalaisen kanssa naimisiin" : inställning och motivation gentemot att lära sig svenska hos elever i sjätte, sjunde, åttonde och nionde årskurs
Koskenranta, Riikka (2012)Tämän progradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako ikä asennoitumiseen ja motivaatioon ruotsin kielen oppiainetta kohtaan. Lisäksi tarkastellaan muita motivaatioon vaikuttavia tekijöitä suhteessa eri ... -
Attityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter
Huida, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten ... -
’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
Pitkäaho, Pinja (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu ...