Monikulttuuristen perheiden äitien kokemuksia varhaiskasvatuksesta Suomessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kulttuurisesti moninaisten äitien kokemuksia ja näkemyksiä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli nostaa esiin vanhempien kokemuksia ja näkemyksiä antamalla heille ääni ja tila kertoa rehellisesti varhaiskasvatuksesta Suomessa. Tutkimus on muodoltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin monitieteellisen seurantatutkimuksen avulla haastatteluin osana Jyväskylän yliopiston, Tampereen yliopiston sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa yhteistyössä tekemää CHILD-CARE-hanketta. Tämän tutkimuksen kohderyhmän haastattelut on toteutettu vuonna 2017. Tutkimusaineisto koostuu kahdentoista monikulttuurisen taustan omaavan äidin haastatteluista, jotka ovat ikäväliltä 35-44 vuotiaita. Heistä viidellä oli yliopistotutkinto, kolmella ammattikorkeakoulututkinto ja neljällä ammattikoulu, ammatillinen tutkinto tai –kurssi tai ei ammatillista koulutusta. Analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja fenomenologista tutkimustapaa. Poimin haastattelukysymyksistä perhettä, varhaiskasvatusta ja sen järjestämistä koskevat kysymykset. Tutkimuksen löydösten mukaan vanhemmat kokivat haasteena varhaiskasvatuksessa kokemansa osallisuuden toteutumiselle heidän että lastensa kohdalla yhteisen kielen puutteen ja kulttuuriset erot. Varhaiskasvatuksen laadun ja osallistumisen kokemuksiin vaikuttivat myös varhaiskasvatuksen sijainti, hoidon säännöllisyys ja jatkuvuus (esim. kesätauot ja ryhmien vaihtumiset koettiin katkaisevan hoidon jatkuvuutta ja vaikuttavan lasten sopeutumiseen sekä ystävyyssuhteisiin.) Kehittämistä koet-tiin olevan erityisesti lasten monikielisyyden tukemisessa ja kulttuurisen moninaisuuden näkyväksi tekemisessä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29824]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia suomalaisesta varhaiskasvatuksesta
Villanen, Hilla; Rouvinen , Mira (2020)Tässä tutkimuksessa selvitetään eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia suomalaisesta varhaiskasvatuksesta. Tarkoituksena on saada tietoa vanhempien kokemuksista kasvatusyhteistyöhön liittyen sekä muun ... -
Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
Rouvinen, Mira (2024)Varhaiskasvatuksessa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on tiivistä ja päivittäistä. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita päivittäisiä kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Makkonen, Salla-Mari (2018)Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ...