Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa
Ruohotie-Lyhty, M., Huhta, A., Moate, J., Mård-Miettinen, K., Pirhonen, H., & Salo, O.-P. (2024). Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa. In M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen, & O.-P. Salo (Eds.), Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa (pp. 5-16). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema, 18. https://doi.org/10.30660/afinla.145783
Julkaistu sarjassa
AFinLA-teemaToimittajat
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
This lead-in to the special issue Perspectives on diversity in language learning and teaching focuses on the diversity of learners, teachers and contexts in language learning and teaching research. We start by briefly summarizing the key concepts that have led to this widening perspective. Secondly, we give an overview of the ways in which this special issue adds to this understanding and what new perspectives it highlights. Finally, we take a look at the future and reflect on possible directions of study. • Kielenoppimisen ja -opettamisen tutkimuksen käsitteistö on laajentunut viime vuosikymmeninä.
• Monikielisyyden, moninaisuuden ja monilukutaitojen käsitteet ovat tuoneet uusia ilmiöitä tutkimuksen pariin.
• Moninaisuutta voidaan tarkastella ympäristöjen, käsitysten ja prosessien näkökulmasta.
• Suomalaisen kielenoppimisen ja opetuksen tutkimuksen on vastattava moninaisuuden ymmärtämisen haasteisiin.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-80-9Konferenssi
Linguapeda-konferenssiKuuluu julkaisuun
Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessaISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-6298Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/issue/view/11662Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244727630
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tämä julkaisu on saanut TSV:n kautta tieteellisen julkaisutoiminnan avustusta, jota opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää. TSV on tukenut myös julkaisun taustalla olevan Linguapeda konferenssin järjestämistä.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa
Ruohotie-Lyhty, Maria; Huhta, Ari; Moate, Josephine; Mård-Miettinen, Karita; Pirhonen, Hillamaria; Salo, Olli-Pekka (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024)This lead-in to the special issue Perspectives on diversity in language learning and teaching focuses on the diversity of learners, teachers and contexts in language learning and teaching research. We start by briefly ... -
Kielen oppimisen virtauksia ja pedagogiikan pyörteitä : näkökulmia tutkimukseen ja laajeneviin oppimisympäristöihin
Jakonen, Teppo; Jalkanen, Juha; Paakkinen, Terhi; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)In this introduction to the Yearbook of the Finnish Association for Applied Linguistics (AFinLA), we outline current theoretical flows in research on language learning and teaching. Recently, phenomena such as multilingualism, ... -
Maahanmuuttotaustaisten kielenoppijoiden moninaiset kielet ja polut
Mustonen, Sanna; Kronholm, Sirkku; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)While student diversity is increasing, it is crucial for teachers to be aware of how to recognize the importance and potential of the language background and existing skills that their students bring with them. This article ... -
“Det är viktigt att elever ser språk och ord" : lärarstuderandes visualiseringar av svenskan i det framtida yrket
Rosvall, Camilla; Kautonen, Maria (Itä-Suomen yliopisto, 2024) -
Toiminnallisuus kielen opettamisessa
Mäntylä, Katja (Turun yliopisto, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.