”Muutakin pitäisi olla kun sitä samaa hiuksenharmaata” : opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita vieraiden kielten opetuksesta lukiossa
Inha, K., Veivo, O., Mäntylä, K., & Toomar, J. (2024). ”Muutakin pitäisi olla kun sitä samaa hiuksenharmaata” : opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita vieraiden kielten opetuksesta lukiossa. In M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen, & O.-P. Salo (Eds.), Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa (pp. 18-42). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 18. https://doi.org/10.30660/afinla.143693
Published in
AFinLA-teemaEditors
Date
2024Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
This article reports on how first- and second-year students experience language teaching in general upper secondary school and what they would like to see improved. A total of 22 students from four different locations were interviewed during spring and autumn 2022. Semi-structured individual and group interviews were used for data gathering. The data were analysed through content analysis. The results suggest that the current learning environment and teaching methods do not always motivate students to study additional languages. Students referred to the fast pace of teaching, lack of individual support, and assessment practices as factors that hindered their learning. In addition, the students did not see the objectives and content of language teaching relevant. The students expressed a desire for more varied teaching methods, more spoken language practice, and for attaining a sense of being able to cope in everyday life with the language skills learned in school. Tässä artikkelissa tarkastellaan lukion ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoiden kokemuksia lukion kielten opetuksesta ja heidän toiveitaan sen kehittämisestä. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 22 lukiolaista neljällä eri paikkakunnalla kevään ja syksyn 2022 aikana. Lukiolaisille järjestettiin puolistrukturoituja yksilö- ja ryhmähaastatteluita. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset viittaavat siihen, että ympäristön tapa puhua kielten opiskelusta ja käytetyt opetusmenetelmät eivät välttämättä motivoi usean kielen opiskeluun. Opiskelijat mainitsivat myös etenemisvauhdin, yksilöllisen tuen puutteen sekä arviointikäytännöt opiskelua kuormittaviksi tekijöiksi. Lisäksi opetuksen tavoitteet ja sisällöt eivät tuntuneet opiskelijoista itselle merkityksellisiltä. Opiskelijat toivoivat lukion kielten opetukseen monipuolisempia opetusmenetelmiä, lisää suullisen kielitaidon harjoittelua ja tunnetta siitä, että hankitulla osaamisella selviäisi arjessa.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-80-9Conference
Linguapeda-konferenssiIs part of publication
Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/issue/view/11662Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244729092
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Tämä julkaisu on saanut TSV:n kautta tieteellisen julkaisutoiminnan avustusta, jota opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää. TSV on tukenut myös julkaisun taustalla olevan Linguapeda konferenssin järjestämistä.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vieraiden kielten oppimismotivaatio : esimerkkinä saksa yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa
Hurskainen, Mari; Ylönen, Sabine (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)German continues to be one of the most often used foreign languages for academic purposes in Finland although its use has decreased rapidly during the past few decades. The aim of this study is to explore university students’ ... -
Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt
Maijala, Minna; Roiha, Anssi; Patzelt, Mareen (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2023)Jo vuosia on teoreettisesti pohdittu, miten teknologian vaikutukset muuttaisivat tulevaisuuden oppimista (ks. esim. Kessler, 2018). Covid-19-pandemian myötä vuonna 2020 tulevaisuuden ihanteista ja peloista tuli yhtäkkiä ... -
Mitä vieraiden kielten opiskelulle on tapahtumassa lukiokoulutuksessa?
Värri, Kyösti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Muiden opiskelijalle vieraiden kielten kuin englannin ja toisen kotimaisen kielen (ruotsi/suomi) opiskelu on vähentynyt ja kaventunut lukiokoulutuksessa. Tämä on herättänyt huolen kielivarannon kapeutumisesta. Tässä ... -
Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
Luodonpää-Manni, Milla; Hahl, Kaisa; Lahti, Laura; Mäkipää, Toni (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkelissa tarkastelemme kieli- ja kulttuuritietoisuutta osana vastuullista vieraiden kielten opetusta. Yhteiskunnan moninaistuessa opetussuunnitelman perusteet eri kouluasteilla asettavat opettajien tehtäväksi tukea ... -
Viiden O:n malli vieraiden kielten eriyttämiseen
Roiha, Anssi; Polso, Jerker (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Jokaisella oppilaalla on koulussa oikeus saada tasolleen sopivaa opetusta ja edetä tarvittaessa opinnoissaan yksilöllisesti. Tämä edellyttää opetuksen eriyttämistä, jota myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ...