dc.contributor.author | Meriläinen, Lea | |
dc.contributor.author | Härmälä, Marita | |
dc.contributor.editor | Ruohotie-Lyhty, Maria | |
dc.contributor.editor | Huhta, Ari | |
dc.contributor.editor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.editor | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.editor | Pirhonen, Hillamaria | |
dc.contributor.editor | Salo, Olli-Pekka | |
dc.date.accessioned | 2025-01-10T12:28:11Z | |
dc.date.available | 2025-01-10T12:28:11Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Meriläinen, L., & Härmälä, M. (2024). Oppimisen moninaiset kontekstit : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia englannin kielen oppimisesta koulun ulkopuolella. In M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen, & O.-P. Salo (Eds.), <i>Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa</i> (pp. 43-71). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 18. <a href="https://doi.org/10.30660/afinla.143700" target="_blank">https://doi.org/10.30660/afinla.143700</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_244729659 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99379 | |
dc.description.abstract | This article examines Finnish ninth graders’ views on their acquisition and use of English outside school. Out-of-school learning and use of English is a growing phenomenon, and we aim to shed light on how Finnish pupils describe their learning experiences and the meanings they attach to them. The data consist of written tasks completed as a part of the national assessment of learning outcomes in A syllabus of English in basic education conducted by the Finnish Education Evaluation Centre in spring 2021. The written tasks are first analyzed with corpus methods (frequencies, key words) and then qualitatively. The results show that there are some differences between girls and boys in the out-of-school learning environments they describe. Out-of-school learning is also described as common and important by pupils of different proficiency levels. Overall, Finnish teenagers associate English with opportunities to participate in global youth cultures and engage in meaningful freetime activities. | en |
dc.description.abstract | • Suomalaisnuoret oppivat ja käyttävät englantia runsaasti vapaa-ajallaan.
• Pojilla pelaaminen on tärkeä tapa oppia englantia, kun taas tytöillä korostuvat muut nuorisokulttuurin ilmentymät ja sosiaalinen media.
• Englannin osaaminen mahdollistaa suomalaisnuorten osallisuuden globaaleissa nuorisokulttuureissa.
• Nuoret asettavat usein vastakkain koulussa ja koulun ulkopuolella tapahtuvan oppimisen. | fi |
dc.format.extent | 250 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry | |
dc.relation.ispartof | Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa | |
dc.relation.ispartofseries | AFinLA-teema | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/afinla/issue/view/11662 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | avainsana-analyysi | |
dc.title | Oppimisen moninaiset kontekstit : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia englannin kielen oppimisesta koulun ulkopuolella | |
dc.type | conference paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202501101150 | |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.relation.isbn | 978-951-9388-80-9 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 43-71 | |
dc.relation.issn | 2814-6298 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | conferenceObject | |
dc.relation.conference | Linguapeda-konferenssi | |
dc.subject.yso | kansainvälistyminen | |
dc.subject.yso | korpustutkimus | |
dc.subject.yso | vapaa-aika | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | sukupuolierot | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | yläkoululaiset | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | suomalaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3866 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25912 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3276 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5290 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38262 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11302 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3180 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.30660/afinla.143700 | |
jyx.fundinginformation | Tämä julkaisu on saanut TSV:n kautta tieteellisen julkaisutoiminnan avustusta, jota opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää. TSV on tukenut myös julkaisun taustalla olevan Linguapeda konferenssin järjestämistä. | |
dc.type.okm | A4 | |