Oppimisen moninaiset kontekstit : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia englannin kielen oppimisesta koulun ulkopuolella
Meriläinen, L., & Härmälä, M. (2024). Oppimisen moninaiset kontekstit : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia englannin kielen oppimisesta koulun ulkopuolella. In M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen, & O.-P. Salo (Eds.), Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa (pp. 43-71). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 18. https://doi.org/10.30660/afinla.143700
Published in
AFinLA-teemaEditors
Date
2024Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
This article examines Finnish ninth graders’ views on their acquisition and use of English outside school. Out-of-school learning and use of English is a growing phenomenon, and we aim to shed light on how Finnish pupils describe their learning experiences and the meanings they attach to them. The data consist of written tasks completed as a part of the national assessment of learning outcomes in A syllabus of English in basic education conducted by the Finnish Education Evaluation Centre in spring 2021. The written tasks are first analyzed with corpus methods (frequencies, key words) and then qualitatively. The results show that there are some differences between girls and boys in the out-of-school learning environments they describe. Out-of-school learning is also described as common and important by pupils of different proficiency levels. Overall, Finnish teenagers associate English with opportunities to participate in global youth cultures and engage in meaningful freetime activities.
...
• Suomalaisnuoret oppivat ja käyttävät englantia runsaasti vapaa-ajallaan.
• Pojilla pelaaminen on tärkeä tapa oppia englantia, kun taas tytöillä korostuvat muut nuorisokulttuurin ilmentymät ja sosiaalinen media.
• Englannin osaaminen mahdollistaa suomalaisnuorten osallisuuden globaaleissa nuorisokulttuureissa.
• Nuoret asettavat usein vastakkain koulussa ja koulun ulkopuolella tapahtuvan oppimisen.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-80-9Conference
Linguapeda-konferenssiIs part of publication
Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/issue/view/11662Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244729659
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Tämä julkaisu on saanut TSV:n kautta tieteellisen julkaisutoiminnan avustusta, jota opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää. TSV on tukenut myös julkaisun taustalla olevan Linguapeda konferenssin järjestämistä.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Englannin opetuksen eriyttäminen : mahdollinen vai mahdoton tehtävä?
Roiha, Anssi (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023) -
”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa
Pollari, Pirjo (Helsingin yliopisto, 2020)Opiskelija-arvioinnilla on merkittävä asema kaikkialla koulumaailmassa, niin myös suomalaisessa lukiossa. Vaikutusvaltaisesta roolistaan huolimatta arviointia ja sen käytännön toteutusta lukiossa tai lukion kieltenopetuksessa ... -
Yhdeksäsluokkalaisten vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja arvosanan yhteydet peruskoulun jälkeisiin jatkosuunnitelmiin
Kangasvieri, Teija (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2021)Tässä artikkelissa tarkastelen peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaiden vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja kieltenopetuksessa saatujen arvosanojen yh-teyttä heidän perusopetuksen jälkeisiin ... -
Englannin ja ruotsin kielen oppijat toimijoina koulussa ja koulun ulkopuolella
Kalaja, Paula; Alanen, Riikka; Dufva, Hannele; Palviainen, Åsa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2011)This paper reports on the past experiences of learning English and Swedish – in a study conducted as part of a research project From Novice to Expert. Viewing language learning as a sociocultural activity, the study focused ...