Opettajaopiskelijoiden näkökulmia moninaiseen ruotsinopettajuuteen eri opettajankoulutusyhteisöissä
Ruohotie-Lyhty, M., Rosvall, C., Suomela, L., & Kautonen, M. (2024). Opettajaopiskelijoiden näkökulmia moninaiseen ruotsinopettajuuteen eri opettajankoulutusyhteisöissä. In M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen, & O.-P. Salo (Eds.), Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa (pp. 152-178). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 18. https://doi.org/10.30660/afinla.142664
Published in
AFinLA-teemaEditors
Date
2024Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
This article focuses on themes related to language, learning and teaching that future Swedish language professionals visualize for their future work, and what kind of conditions these themes create for language teaching in a more multilingual and multicultural school. The article is based on a study of students at three different universities providing Swedish teacher education, thus focusing on the diverse educational contexts for Swedish language education. With this perspective, we can better understand the resources these educational contexts provide their students with to construct their professional identities. The study is based on a qualitive analysis of visual narratives and accompanying descriptions produced by 62 students. The results show the willingness of the participants to work for multifaceted language education, however, with different foci in the different teacher education contexts. • Tutkimme opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ruotsinopettajuudesta kolmessa yliopistossa.
• Aineisto kerättiin toivottua ja ei-toivottua ammattitulevaisuutta kuvaavien narratiivien avulla.
• Yhteistä opiskelijoille oli tulevaisuuden visiona mielekäs ja motivoiva oppimisympäristö.
• Eri koulutusohjelmien väliset erot tulivat selkeimmin esille liittyen kielen rooliin opetuksessa.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-80-9Conference
Linguapeda-konferenssiIs part of publication
Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/issue/view/11662Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244731732
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Svenska KulturfondenFunding program(s)
FoundationAdditional information about funding
Kiitämme Svenska kulturfondenia rahoituksesta hankkeelle Ruotsin kieli kokemuksena, pedagogiikkana ja politiikkana: ruotsin kielen opettajaopiskelijoiden käsityksiä ruotsin kielen opettamisesta (PoPUpp 2022–2023).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Det är viktigt att elever ser språk och ord" : lärarstuderandes visualiseringar av svenskan i det framtida yrket
Rosvall, Camilla; Kautonen, Maria (Itä-Suomen yliopisto, 2024) -
Suomalaisten ja namibialaisten kielten opettajaopiskelijoiden tulevaisuuden visiot ja kestävät käytänteet
Kuusalu, Salla-Riikka; Shiweda, Meameno; Maijala, Minna; Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Merijärvi, Soila (Turun yliopisto; Åbo Akademi, 2024) -
Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
Mäkinen, Sini; Eskonsipo, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten ... -
Unelmia hyvästä vuorovaikutuksesta ja resurssipulan pelkoa
Suomela, Liisa; Ruohotie-Lyhty, Maria; Rosvall, Camilla (Suomen kieltenopettajien liitto ry, 2023)Kolmen yliopiston yhteisessä tutkimushankkeessa selvitetään ruotsinopettajaksi ja kielikylpyopettajaksi opiskelevien ajatuksia tulevaisuudesta kielen ammattilaisena. -
Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt
Maijala, Minna; Roiha, Anssi; Patzelt, Mareen (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2023)Jo vuosia on teoreettisesti pohdittu, miten teknologian vaikutukset muuttaisivat tulevaisuuden oppimista (ks. esim. Kessler, 2018). Covid-19-pandemian myötä vuonna 2020 tulevaisuuden ihanteista ja peloista tuli yhtäkkiä ...