Kielten aineenopettajaopiskelijoiden eriyttämiskäsitysten kehittyminen pedagogisten opintojen aikana
Heinonen, P., & Roiha, A. (2024). Kielten aineenopettajaopiskelijoiden eriyttämiskäsitysten kehittyminen pedagogisten opintojen aikana. In M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen, & O.-P. Salo (Eds.), Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa (pp. 125-151). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 18. https://doi.org/10.30660/afinla.143702
Published in
AFinLA-teemaEditors
Date
2024Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
This article focuses on pre-service language teachers’ (N=67) perceptions of differentiation at different stages of their pedagogical studies. The participants visualised an “ideal language learning situation” and completed several teaching-related metaphors at the start of their studies. The participants returned to reflect on these outputs in writing at the end of their studies. Moreover, seven participants collectively reflected on them in group discussions. The data were analysed using thematic content analysis. Although differentiation did not appear very strongly in the visualisations and metaphors, some elements of differentiation were evident in them. In the reflective texts and group discussions, the participants emphasised the importance of differentiation more clearly. The results suggest that the ideal of differentiation is already present at some level when pre-service teachers start their teacher education and that they are able to adopt it more accurately during their pedagogical studies, albeit still to a somewhat limited extent.
...
• Tutkimuksessa keskityttiin kielten aineenopettajaopiskelijoiden eriyttämiskäsityksiin pitkittäisesti.
• Osallistujat visualisoivat ideaalin oppimistilanteen ja täydensivät kouluun liittyviä metaforia pedagogisten opintojensa alussa.
• Osallistujat palasivat reflektoimaan alun tuotoksiaan opintojen loppuvaiheessa.
• Tulosten perusteella opiskelijoiden käsitykset eriyttämisestä syvenivät ja monipuolistuivat opintojen aikana.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-80-9Conference
Linguapeda-konferenssiIs part of publication
Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298
Original source
https://journal.fi/afinla/issue/view/11662Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244731053
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielten aineenopettajaopiskelijoiden muuttuvat koulutusteknologiakäsitykset
Vuorio, Jaakko; Lahti, Laura; Ranta, Elina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa tarkastellaan kielten aineenopettajaopiskelijoiden muuttuvia käsityksiä koulutusteknologiasta. Käsityksiä teknologian opetuskäytöstä on viime aikoina muovannut erityisesti koronapandemia. Artikkelissa perehdytään ... -
Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
Lahtinen, Annastiina (2010)Lahtinen, A. 2010. Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 74 s. Tutkimuksessa ... -
”Tää koko APO on ollu kyl särö” : opiskelijoiden kokemuksia Covid-19-pandemian aikana toteutuneesta aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta
Lilli, Sonja; Meronen, Niina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta Covid-19-pandemiaa hillitsevien toimenpiteiden aikana v. 2020–2021. ... -
Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt
Maijala, Minna; Roiha, Anssi; Patzelt, Mareen (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2023)Jo vuosia on teoreettisesti pohdittu, miten teknologian vaikutukset muuttaisivat tulevaisuuden oppimista (ks. esim. Kessler, 2018). Covid-19-pandemian myötä vuonna 2020 tulevaisuuden ihanteista ja peloista tuli yhtäkkiä ... -
Lukion vieraiden kielten opettajien käytänteitä ja käsityksiä eriyttävästä arvioinnista
Roiha, Anssi; Nieminen, Juuso; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This study explores the perceptions and practices of upper secondary school language teachers on differentiated assessment. The data were collected through a closed and open-ended questionnaire (n=48) and individual ...