Maaseudun hiljaisuuden hyödyntäminen
Kaipainen, J., & Rosenqvist, O. (2013). Maaseudun hiljaisuuden hyödyntäminen. Maaseudun uusi aika, 21(1), 5-17. https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/144116
Published in
Maaseudun uusi aikaDate
2013Copyright
© Maaseudun uusi aika ry
Maaseudun hiljaisuus voidaan nähdä seesteisyyden, terveyden ja hyvinvoinnin lähteenä. Hiljaisuus on luonteeltaan yhteisresurssi (common-pool resource), jonka vaalimisessa tarvitaan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin
yhteistyötä. Yhteistyön avulla voidaan paikallisesti sovittaa yhteen elinkeinonharjoittajien, maanomistajien, asukkaiden ja matkailijoiden tarpeita. Asiaa monimutkaistaa se, että hiljaisuus on osa moniaistisesti havaittavissa olevaa ominaisuuksien kimppua. Maaseudun hiljaisuuden hyödyntämismahdollisuuksia tutkitaan artikkelissa analysoimalla hiljaisuuden sääntelyä, palvelujen tuotteistamista ja itse hiljaisuutta koskevaa teoreettista ja empiiristä tutkimusta. Koska hiljaisuus on luonteeltaan yhteisresurssi, sen tuotteistaminen on ymmärrettävä laajasti. Hiljaisuustuotteita voivat tuottaa niin kaupallisin perustein toimivat yritykset kuin myös voittoa tavoittelemattomat toimijat. Asiakkaita hiljaisuustuotteille ovat sekä paikalliset asukkaat että paikkakunnalla vierailevat ihmiset.
...
Publisher
Maaseudun uusi aika -yhdistysISSN Search the Publication Forum
1237-413XKeywords
Original source
https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/144116Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22468836
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Artikkelin kirjoittamisen on mahdollistanut maa- ja metsätalousministeriön, maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän esityksestä, hankkeelle ”Silentium Rurale – Hiljaisuudesta hyvinvointia, elinvoimaa ja liiketoimintaa” myöntämä tutkimusmääräraha (Dnro 2758/313/2010).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Conditions of commodification : Russian as a transient commodity in an Arctic tourism resort
Muth, Sebastian; Strömmer, Maiju (Mouton De Gruyter, 2023)Based on an ethnography incorporating interview, linguistic landscape and observational data, this research illustrates how temporary linguistic value is negotiated and how an Arctic tourism destination is made fit for ... -
Commodification of Tibetan culture by socially mediated place branding
Miao, Yuanke (2022)This study analysed the tourism-oriented place branding videos of a state- controlled Tibetan celebrity published via social media. The analysis applied multimodal discourse analysis as the methodological tool to examine ... -
Onko urbanisaatio maaseudun turma? : kaupunkien väestönkasvun vaikutukset erityyppisen maaseudun väestökehitykseen Suomessa ajanjaksolla 1990-2015
Tervo, Hannu; Helminen, Ville; Rehunen, Antti; Tohmo, Timo (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, 2018)Kaupungistuminen on edennyt nopeasti Suomessakin, ja samalla maaseutu on menettänyt väestöään ja aktiviteettejaan. Miten urbanisaation eteneminen on vaikuttanut maaseudun kehitykseen? Artikkelin mukaan urbanisaatio levittää ... -
Perspectives on cultural rural : rurality as a cultural product – pre‐conference symposium in Kokkola, Finland, 16th–17th of August 2009 : abstract book
ESRS Congress; Luoto, Ilkka; Rosenqvist, Olli (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2009) -
"Me ei haluta niitä huti-investointeja tehdä, mitä vähemmän sen parempi" : maahanmuuttajien rekrytointiprosessi maaseudun pk-yrityksissä
Hakala, Elisa (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan maaseudun pk-yritysten maahanmuuttajien rekrytointiprosessia ja maahanmuuttajien rekrytointiin liittyviä ongelmia. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja ymmärtää maahanmuuttajien ...