Kansalaisen kyberturvallisuuskoulutuksen nykytila ja kehittäminen Suomessa
Abstract
Tämä pro gradu -tutkimus tarkastelee kyberturvallisuusosaamisen kehittämistä Suomessa keskittyen erityisesti kansalaisille suunnattuun koulutukseen, eli koulutukseen sellaisille henkilöille, jotka eivät ole kyberturvallisuuden ammattilaisia, mutta käyttävät päivittäin digitaalisia palveluita. Tutkimuksessa selvitetään kansalaisille suunnatun koulutuksen nykytila sekä ke-hittämistarpeet, verrataan Suomen tilannetta muihin EU-maihin ja esitellään tutkimuksen tulosten perusteella muotoiltu kansalaisen kyberosaamisen kehittämisen konsepti. Tutkimuksessa hyödynnetään monimenetelmäistä tutkimusstrategiaa ja menetelminä on käytetty teemoittelua, surveyta, haastatteluja ja Delfoi-menetelmää. Tutkimus painottaa tarvetta systemaattiselle ja jatkuvalle koulutukselle, joka huomioi eri ryhmien erityispiirteet ja tarpeet ja esittää konkreettisia suosituksia poliittisille päättäjille, koulutussektorille, yrityksille ja kansalaisjärjestöille, korostaen koordinoidun ja pitkäjänteisen toiminnan merkitystä kyberturvallisuusosaamisen kehittämisessä. Tämä tutkimus toimii pohjana jatkotutkimuksille ja uusille toimenpiteille, joilla voidaan edistää Suomen kansalaisten digitaalista turvallisuutta ja kyberturvallisuuden perustaitoja.
This master's thesis examines the development of cybersecurity skills in Finland, with a particular focus on training for citizens, i.e. training for people who are not cybersecurity professionals but use digital services on a daily basis. The study examines the current state and development needs of training for citizens, compares the situation in Finland with other EU countries and presents a concept for developing citizens' cyber literacy based on the results of the study. The study uses a multi-method research strategy, and the methods used include mapping, survey, interviews and Delfoi method. The study emphasizes the need for systematic and continuous training that takes into account the specificities and needs of different groups and makes concrete recommendations for policy makers, the education sector, businesses and NGOs, highlighting the importance of coordinated and sustained action in developing cybersecurity skills. This study will serve as a basis for further research and new measures to promote digital security and basic cybersecurity skills for Finnish citizens.
This master's thesis examines the development of cybersecurity skills in Finland, with a particular focus on training for citizens, i.e. training for people who are not cybersecurity professionals but use digital services on a daily basis. The study examines the current state and development needs of training for citizens, compares the situation in Finland with other EU countries and presents a concept for developing citizens' cyber literacy based on the results of the study. The study uses a multi-method research strategy, and the methods used include mapping, survey, interviews and Delfoi method. The study emphasizes the need for systematic and continuous training that takes into account the specificities and needs of different groups and makes concrete recommendations for policy makers, the education sector, businesses and NGOs, highlighting the importance of coordinated and sustained action in developing cybersecurity skills. This study will serve as a basis for further research and new measures to promote digital security and basic cybersecurity skills for Finnish citizens.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412197917Use this for linking
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)