Teknologiaportfolion tuottama arvo IT-palveluiden jatkuvuuden kannalta: tapaustutkimus
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Copyright
© The Author(s)
Pro gradu -tutkielma käsittelee IT-portfolionhallintaa ja sen vaikutuksia orga-nisaation IT-palveluiden jatkuvuuteen sekä tuotettuun arvoon. Tutkimus to-teutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä toimi suunnittelutoimintatutkimus. Tutkimus suoritettiin osana projektia kohdeor-ganisaatiossa, joka on Suomessa toimiva suuri asiantuntijapalveluita tarjoava yritys. Tutkimus vastasi kahteen keskeiseen tutkimuskysymykseen: 1) Miten teknologiaportfoliolla voidaan mahdollistaa IT-palveluiden jatkuvuutta? sekä 2) Miten teknologiaportfolio tuottaa kohdeorganisaatiolle arvoa? Teoreettisessa osiossa käsiteltiin IT-portfolion- ja sovellusportfolionhallintaa sekä maturiteetin merkitystä portfolioiden tehokkuudelle. IT-palveluiden jatkuvuutta ja jatku-vuuden hallintaa tarkasteltiin erityisesti elinkaaren hallinnan sekä tiedonhal-linnan näkökulmista. Empiirisessä osiossa tutkittiin, miten teknologiaportfolio edistää kohdeorganisaation jatkuvuutta ja tuottaa arvoa. Tapaustutkimuksessa luotuna IT-artefaktina toimi teknologiapalvelu- ja -sovellusportfolio, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa pyrittiin ratkaisemaan kohdeorganisaatiossa esiinnousseet haasteet sekä vaatimukset. Tutkimus osoitti, että tehokas tiedon-hallinta, metatietojen hallinta sekä dokumentoinnin systematisointi ovat kes-keisiä tekijöitä portfolionhallinnassa ja IT-palveluiden jatkuvuuden varmista-misessa. Tutkimuksessa osoitettiin teknologiaportfolion tuovan kohdeorgani-saatiolle arvoa keskitetyn ja dynaamisen tiedonhallinnan sekä tehokkaan elin-kaarenhallinnan kautta, mahdollistaen organisaatiolle paremman näkyvyyden palveluihin ja sovelluksiin sekä vähentäen dokumentoinnin hajanaisuutta.
...
The master’s thesis examines IT-portfolio management and its impact on IT service continuity and the value it creates. The research was conducted as a qualitative case study, using Action Design Research as the research method-ology. The study was carried out as part of a project in the case organization, a large company operating in Finland that provides professional services. The research addressed two research questions: 1) How can a technology portfolio enable IT service continuity? and 2) How does the technology portfolio create value for the target organization? The theoretical section explored IT-portfolio and application portfolio management, as well as the role of maturity in portfo-lio efficiency. IT service continuity and management were examined particu-larly from the perspectives of lifecycle management and knowledge manage-ment. In the empirical section, the study investigated how a technology portfo-lio can enhance IT service continuity and generate value. The IT artifact creat-ed in the case study was a technology service and application portfolio, de-signed and built to address the challenges and requirements identified by the case organization. The research demonstrated that effective information man-agement, metadata management, and systematic documentation are critical elements in portfolio management and ensuring IT service continuity. The study also demonstrated that the technology portfolio provides value to the case organization through centralized and dynamic information management, as well as effective lifecycle management, enabling better visibility of services and applications while reducing documentation fragmentation.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mestaruus pääomana : huippu-urheilun tuottama pääoma yrittäjäksi ryhtymisen kannalta
Pekkala, Auli (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
IT-palveluiden hallinta ja integraatio
Kolho, Kalle (2020)Digitalisaation myötä organisaatiot hankkivat palveluita yhä useammalta eri palveluntarjoajalta samanaikaisesti, minkä seurauksena syntyy monitoimittajaympäristöjä. Tämä muutos on luonut tarpeen palveluintegraatiolle, jolla ... -
Palveluintegraattorirakenteen valinta ja toiminta IT-palveluiden hallinnassa ja integraatiossa
Lahtinen, Elina (2021)IT-palveluiden hallinta on yksi tärkeimmistä ilmiöistä organisaatioiden IT- osastoilla ja sitä on myös tutkittu laajasti. IT-palveluidenhallinnalla pyritään siihen, että IT-osastot olisivat joustavia ja kustannustehokkaita ... -
Sähköisten palveluiden analysointi Suomen kunnissa ja seutukunnissa : tapaustutkimus
Hämäläinen, Henri (2006)