Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli varhaiskasvatuksen fyysisen toimintaympäristön ja sen laadun tutkiminen ECERS-3 –mittaria arviointityökaluna
hyödyntäen. Varhaiskasvatuksen fyysinen ympäristö luo puitteet päivittäisen
toiminnan järjestämiselle varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän vuoksi on merkittävää tutkia ja kehittää fyysisen toimintaympäristön laatua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoiden ECERS-3 –
mittarin kriteereiden perusteella neljän päiväkodin fyysistä ympäristöä. Havaintojen tueksi ympäristöistä otettiin myös valokuvia. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Tämän lisäksi analyysissä käytettiin myös semiotiikan piirteitä kuvien analysointiin.
Tutkimukset osoittivat, että päiväkotien sisätilat olivat terveellisiä ja turvallisia. Päiväkodeissa oli myös monipuolisesti erilaisia kalusteita sekä tilojen järjestelyä. Lisäksi päiväkodeissa oli esillä lasten tuottamia taideteoksia, jotka toivat
lasten omaa näkemystä asioista esille. Päiväkodit sisälsivät vain lapsille sopivia
materiaaleja. Päiväkotien tiloissa oli myös huomioitu monipuolisesti eri tavoin,
että siellä oli välineitä, jotka kehittävät lasten karkeamotoriikan taitoja. Karkea-
motoriikkaa kehittäviä välineitä oli päiväkodeissa sekä ulko- että sisätiloissa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen laadukas fyysinen toimintaympäristö edesauttaa ja toimii hyvänä lähtökohtana varhaiskasvatuksen toiminnalle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
Piiroinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ... -
Lasten ulkoilun ja varhaiskasvatuksen ulkoympäristöjen tarkastelu päiväkodeissa
Nieminen, Jami; Riihimäki, Tommi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien haastattelujen avulla sitä, mitä lapset tekevät päiväkotien ulkoilujen aikana. Samalla pyrittiin saamaan tietoa siitä, millainen merkitys ympäristöllä on lasten ... -
Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa
Can, Jasemin; Kiili, Johanna; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä ... -
Esiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset
Husu, Heidi (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ...