Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSalonen, Eija
dc.date.accessioned2024-12-03T10:24:34Z
dc.date.available2024-12-03T10:24:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSalonen, E. (2024, 23.8.2024). Tunteita oppimassa : katse yksilöstä kulttuuriseen yhteisöön. <i>Tutkittua varhaiskasvatuksesta</i>. <a href="https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2024/08/23/tunteita-oppimassa-katse-yksilosta-kulttuuriseen-yhteisoon/" target="_blank">https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2024/08/23/tunteita-oppimassa-katse-yksilosta-kulttuuriseen-yhteisoon/</a>
dc.identifier.otherCONVID_244301329
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98778
dc.description.abstractVarhaiskasvatus on monelle lapselle keskeinen tunteiden ja niihin liittyvien taitojen oppimisen konteksti. Tämä on huomioitu valtakunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, joiden mukaan lasta tulee tukea muun muassa tunteiden ilmaisussa, säätelyssä, tiedostamisessa ja nimeämisessä (Opetushallitus, 2022, s. 28). Tunteita katsotaan tällöin ensisijaisesti yksilöpsykologian lähtökohdista, jolloin ne nähdään yksilön ominaisuutena ja niihin liittyvät taidot eräänlaisena itsehallintana. Tunteiden kulttuurihistoriallinen luonne sen sijaan jää vähäiselle huomiolle. (Burkitt, 2018; 2021; Vadeboncoeur & Collie, 2013.) Kirjoitukseni tavoitteena on tuoda vastapainoa yksilöpsykologiaan perustuvalle hallitsevalle tavalle ymmärtää tunteet ja niihin liittyvä oppiminen. Tarkastelen tunteita kulttuurihistoriallisen lähestymistavan valossa ja käännän katseen yksilöstä varhaiskasvatuksen kulttuuriseen yhteisöön. Tutkin tunteisiin liittyvää oppimista ohjatun osallistumisen (Rogoff ym., 1993; 2007) käsitettä soveltaen, osana arkista toimintaa ja vuorovaikutusta. Sanaa tunne käytän synonyymina termille emootio (engl. emotion).fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherTutkittua varhaiskasvatuksesta
dc.relation.ispartofseriesTutkittua varhaiskasvatuksesta
dc.relation.urihttps://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2024/08/23/tunteita-oppimassa-katse-yksilosta-kulttuuriseen-yhteisoon/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTunteita oppimassa : katse yksilöstä kulttuuriseen yhteisöön
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412037597
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_998f
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2737-3665
dc.relation.volume23.8.2024
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysokulttuurihistoria
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3485
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24837
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18452
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmE1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright