Teaching that Matters for Migrant Students [TEAMS]: Understanding Levers of Integration in Scotland, Finland and Sweden
Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus: Integraatiota tukevat keinot Skotlannissa, Suomessa ja Ruotsissa [TEAMS]
dc.contributor.author | Hökkä, Päivi | |
dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Aalto, Eija | |
dc.contributor.author | Manninen, Eveliina | |
dc.contributor.author | Silvennoinen, Kaisa | |
dc.contributor.author | Vähäsantanen, Katja | |
dc.coverage.temporal | 2021-04-01 - 2022-10-31 | |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T11:27:06Z | |
dc.date.available | 2024-11-20T11:27:06Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Hökkä, Päivi; Tarnanen, Mirja; Aalto, Eija; Manninen, Eveliina; Silvennoinen, Kaisa; Vähäsantanen, Katja. <i>Teaching that Matters for Migrant Students [TEAMS]: Understanding Levers of Integration in Scotland, Finland and Sweden</i>. V. 31.12.2022. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/98551 | |
dc.identifier.other | jyu-resd.213464065 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98551 | |
dc.description.abstract | Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus (Teaching that Matters for Migrant Students, lyhennettynä TEAMS) on kansainvälinen hanke, jonka toteuttivat yhteistyössä tutkijat Edinburghin, Tukholman, Jyväskylän ja Turun yliopistoista. Hankkeen rahoittajana toimi NordForsk. Hankkeen tavoitteena oli auttaa opettajia ja kouluja kohtaamaan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tarpeet. Hanke keskittyi opettajien työhön eri kouluissa sekä erilaisiin tukijärjestelmiin, jotka ovat oppilaiden ja opettajien käytettävissä Ruotsissa, Suomessa ja Skotlannissa. TEAMS pyrki ymmärtämään, miten opettajat ja muu henkilökunta tekevät yhteistyötä koulun sisällä ja sen ulkopuolella mahdollistaakseen integraatioprosessit maahanmuuttotaustaisten oppilaiden ympärillä. Siksi hankkeessa keskityttiin sellaisiin yhteistyökäytäntöihin, jotka auttavat luomaan inklusiivisia kouluympäristöjä. <br/><br/> Hankkeessa kerättiin sekä määrällistä että laadullista aineistoa opettajien käsityksistä, toimintatavoista ja sosiaalisista verkostoista sekä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden integraatioprosesseja koskevista kokemuksista kaikissa kolmessa maassa. Tämä tutkimusaineisto sisältää vain suomalaisen laadullisen aineiston, joka on kerätty kolmessa eri aallossa vuosina 2021–2022. Aineisto on kerätty kahdessa yläkoulussa (luokat 7–9), jotka sijaitsivat yhdessä suuressa ja yhdessä keskikokoisessa kaupungissa Suomessa. Aineisto koostuu kouluhenkilöstön ja oppilaiden käsityksiä kartoittavista haastatteluista (n=15/0 (wave 1); n=7/5 (w2); n=3/11 (w3), sisältäen 5 pari- tai ryhmähaastattelua) sekä laadullisesta kouluhenkilöstön toimintatapoja ja vuorovaikutusta koskevasta havainnointiaineistosta (6 päivältä, noin 40 sivua muistiinpanoja ilman kuvia, fonttikoko 12). Aineisto sisältää haastattelulitteroinnit ja havainnointimuistiinpanot Word (.docx)- ja ATLAS.ti (.atlproj22) -tiedostoina. ATLAS.ti-sovellusta on hyödynnetty haastatteluiden jatkokäsittelyssä. | fi |
dc.description.abstract | Teaching that Matters for Migrant Students [TEAMS] is an international project carried out by teams of researchers from the University of Edinburgh, Stockholm University, University of Jyväskylä and University of Turku. The project was funded by NordForsk. The aim of the project was to help teachers and schools to meet the needs of migrant students. The project focused on the work of teachers within different schools and different support systems that are available to students and teachers in Scotland, Sweden and Finland. TEAMS aimed to understand how teachers and schools work with others within and beyond schools to enable integration processes around migrant students. Therefore, the project focused on collaborative practices that help build inclusive school environments. <br/><br/> The project collected both quantitative and qualitative data on teachers' beliefs, practices and social networks, and the integration experiences of migrant students in all three countries. This research data set includes only the Finnish qualitative data collected in three different waves during 2021–2022. The data collected from two lower secondary schools (grades 7–9) located in large and middle-sized cities in Finland.The data consist of qualitative interview data on school staff/students' beliefs (n= 15/0 (wave 1); n=7/5 (w2); n= 3/11 (w3), including 5 pair/group interviews) and qualitative observations data on school staff practices and interaction (6 days, around 40 pages of notes without pictures, font size 12). The data include interview transcripts and fieldwork notes from teachers, instructional support staff, school leaders and external collaborators in MS Word (.docx) and ATLAS.ti (.atlproj22) files. The ATLAS.ti software has been used in processing the interview transcripts. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | en |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Teaching that Matters for Migrant Students [TEAMS]: Understanding Levers of Integration in Scotland, Finland and Sweden | en |
dc.title | Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus: Integraatiota tukevat keinot Skotlannissa, Suomessa ja Ruotsissa [TEAMS] | fi |
dc.type | dataset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411207387 | |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | |
dc.contributor.laitos | Department of Education | |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | |
dc.type.uri | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.identifier.doi | 10.17011/jyx/dataset/98551 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.rights.copyright | Hökkä, Päivi, Tarnanen, Mirja and University of Jyväskylä | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.relation.grantnumber | 94935 | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | fi |
dc.subject.yso | professional development | en |
dc.subject.yso | school community | en |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | fi |
dc.subject.yso | kotouttaminen (maahanmuuttajat) | fi |
dc.subject.yso | migrant integration | en |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17342 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13158 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8558 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Access to the dataset is restricted due to personal data content. You can still contact the author(s) regarding the material. | |
dc.relation.funder | NordForsk | |
jyx.fundingprogram | Nordforsk |
Aineistoon kuuluvat tiedostot
Tiedostot | Koko | Tiedostomuoto | Katso |
---|---|---|---|
Aineistoon ei liity tiedostoja. |
Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin
-
Tutkimusdata [277]